16. sep
 
Intercity i historisk perspektiv

Publisert: 10.jul.2018 13:04
Oppdatert: 10.jul.2018 13:10

Samferdselsministeren forsvarer utsettelsen av prosjektet med at det er et «historisk løft». (HA 7.7.) Om dette er et historisk løft kan diskuteres. Banen Eidsvoll–Hamar ble bygd på 4 år fra 1876–1880. Utbygginga av intercity-triangelet Eidsvoll–Hamar tok til for 4 år sia. I løpet av denne tida er kun 17 km nytt dobbeltspor ferdig. Sammenlignet med hva man fikk til på 4 år på 1800-tallet er ikke resultatet imponerende.

Intercity-triangelet er mer enn strekningen Eidsvoll–Hamar. Iflg. hjemmesida til Bane Nor skal det bygges 230 km nye dobbeltspor. Med utsettelsen på 2 år, gjennomføres det på 18 år. (2014–2032.) Til sammenligning tok det ca. 14 år fra Stortinget i 1894 vedtok å bygge Bergensbanen, til den var i ordinær drift i 1909. 100 km av traseen er over tregrensa, på det høyeste punktet går den 1301 m.o.h. Det ble bygd 182 tunneler, tilførselsveger og 2 kraftstasjoner for at banen kunne bli noe av. Ministeren må ha meg unnskyldt, men intercitynettet blir piece of cake i forhold til de utfordringer man hadde for mer enn 100 år sia.

I kronikken unnskylder ministeren seg med at man har støtt på uforutsette hindringer med dårlige grunnforhold ved Sarpsborg. Dette er imidlertid ingen grunn til at banen til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg utsettes. En gjennomgang av jernbanehistoria viser at ikke noen utbygging har tatt så lang tid per km bane som det planlagte intercity-trianglet. (Se Einar Østvedt: «De norske jernbaners historie, 1954 bd. 1–3.) Med tanke på den enorme tekniske utviklinga i anleggssektoren, bedre infrastruktur og landets spesielt gode økonomi, klarer vi ikke å konkurrere med rallaren med spettet og sluskebåra.

SV-medlem

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke