Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Foto: Trond Lillebo
 
Ja eller nei til dobbeltspor?
Den politiske debatten om trasevalg går inn i en heftig avslutning.

Publisert: 13.des.2016 16:50
Oppdatert: 13.des.2016 17:15

Det er stor grunn til å sette spørsmål ved om alle ønsker dobbeltspor til Hamar. Jeg mistenker mange politikere for å velge populistisk og ikke hva som er best for Hamar. Når det gjelder antall avisinnlegg så leder jo folkeaksjonene som vil ha alternativ øst klart.

Hva med høyden på fyllingen i Åkersvika ved å velge øst? En ny bru vil etter Jernbaneverkets krav ligge minst tre meter over dagens bru over Rørosbanen og komme sør for dagens rundkjøring. Da blir det en voldsom fylling ved Stangebrua. Hva med alle arbeidsplasser som må vike? Antakelig forsvinner mange av dem ut av kommunen. Hva med parkeringsplassene til Vikingeskipet? Blir ikke de erstattet så forsvinner riksannleggstatusen og det vil bli kostbart for Hamar.

Mange politikere tror nok at de kan kapre velgere ved å velge øst for så å håpe at de blir reddet av Ramsar, Landbruksdepartementet eller Jernbaneverket. Det blir de trolig, men hvor stopper dobbeltsporet da? Faktum er at jernbaneverket har fått i oppgave å planlegge strekningen Sørli – Brumunddal og bygge Sørli - Hamar. At de ender opp med en annen løsning innenfor rammene av nasjonal transportplan er lite trolig. Men de siste utspillene om bevilgningene til planlegging gjør jo at det er mulighet for at det planlegges bare til Ottestad. Det hjelper jo på reisetiden for Hamar sin del men jeg tror at en videre utbygging da vil ligge flere tiår frem i tid.

Det er ikke på langt nær sikkert at flertallet i antall avisinnlegg og folket for øvrig er den samme. Kanskje oppskriften for å vinne folkets gunst ved neste valg er følgende:

Vi krever sporhøyden tilnærmet lik dagens og i dagens trase. Vi krever en brattere nedstigning slik at kulverthøyden ikke blir over dagens spor ved Enggata og Mjøsa tilbakeføres på innsidenav kulverten frem til Strandgateparken. Det kreves også ny adkomstvei til stasjonen fra Espern. Innfris ikke kravet om høyde så sier vi nei takk til dobbeltspor gjennom Hamar.

Ved denne løsningen forsvinner også grunnlaget for Riksantikvarens innsigelse slik at utbyggingen er sikret å komme med på nasjonal transportplan til våren.

Jeg tror desverre ikke at det er noen som tør å legge frem et slikt krav nå like før vedtaket skal tas, dertil er det blitt for mye prestige for de ulike alternativene.

Forslaget er vel også for kontroversielt til det, men det er på tide at Hamar setter krav til Jernbaneverket og ikke omvendt.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke