Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Jernbanebygging: Det skal bygges mye på Hedmarken de nærmeste årene.Foto: Trond Lillebo
 
Ja, vi ruster opp jernbanen
10 milliarder kroner mer til jernbanen i 2018 enn i 2013. Det tilsvarer en vekst på mer enn 50 prosent på få år.

Publisert: 08.des.2017 12:58
Oppdatert: 08.des.2017 13:15

Det bekrefter at regjeringen satser på infrastruktur, og at jernbanen er en viktig del av en mangfoldig infrastruktur. Hedmark er blant fylkene som vil oppleve stor byggeaktivitet fremover, både på vei og jernbane. I vår Nasjonal Transportplan ligger det investeringsplaner for rundt 27 milliarder kroner, en kraftig økning sammenlignet med 15,5 milliarder kroner fra våre forgjengere.

Ikke alle er begeistret for satsingen. «Lommerusk» er ordet Jan Einar Graff bruker i Hamar Arbeiderblad 6. desember. Vel, det er åpenbart at man ikke kan gjøre alle fornøyd uansett hvor mye penger man blar opp i statsbudsjettet. Men jeg synes likevel Graff fyller sin hverdag med mer mørke skyer enn nødvendig.

Det skal bygges mye ny jernbane i Hedmark. Planleggingsaktiviteten er høy. Men Graff og jeg har nok litt ulik tilnærming til hvordan vi får mest jernbane for pengene. Graff vil bygge stykkevis og delt, jeg ønsker slå sammen flere korte strekninger for å bygge mer rasjonelt og effektivt. Erfaringene fra Nye Veier er veldig gode. Det er ingen grunn til at vi ikke kan gjøre tilsvarende forbedringer innen jernbane.

På strekningen Kleverud-Sørli er prosjektet gjennomgått for å sikre en god gjennomføring av prosjektet. Fagfolkene anbefalte at det prosjektet burde sees i sammenheng med neste parsell fra Sørli til Åkersvika rett utenfor Hamar. Det setter ikke prosjektet i fare, men det gir oss mer jernbane for pengene. Og det burde være noe også Graff verdsatte. Jernbanen bygges tross alt for skattebetalernes penger, og de skal vi behandle med respekt.

Som jeg skrev i mitt innlegg i HA 5. desember, er planen at det skal være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Åkersvika rett utenfor Hamar innen utgangen av 2024. Beslutningen om å se hele strekningen Kleverud-Åkersvika i sammenheng, endrer ikke på dette målet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke