15. sep
Skisse: En av Jernbaneverkets siste skisser for vestalternativet med kulvert. I fugleperspektiv.
Hentet fra Jernbaneverkets presentasjonsvideo.
 
JBV drar oss baklengs inn i fremtiden
Hamar by har med muligheten for flytting av jernbanetraséen en fantastisk mulighet til moderne, fortettet byutvikling.

Publisert: 29.aug.2016 04:00
Oppdatert: 29.aug.2016 10:23

I tillegg kan byen få en lang sjøkant-promenade med åpning mot sentrum fra to himmelretninger mot en av verdens vakreste og reneste sjøer. Det er så enestående unikt i verden at mange rett og slett ikke klarer å se at det faktisk er mulig. Aller mest kanskje vi som har vokst opp her. Vi tenker at det alltid har vært som det er og at det alltid kommer til å fortsette omtrent som det er?

LES OGSÅ: Utviklingen av Hamar i et sidespor

Men noen ganger skjer det ting som forandrer alt. Det legges ned en gruve, toget slutter å stoppe, det bygges en flyplass, det investeres milliarder i en ny bydel. Jernbaneverket (JBV) snakker om veiskille for godstrafikk i Norge. For oss ser heldigvis flere og flere et veiskille for Hamar sentrum. Det kan bli verdens vakreste i sitt slag eller det kan bli en trafikkmaskin.

Hvis vi ser inn i fremtiden, bruke fantasien, fortelle hverandre alt vi vet om morgendagens teknologi og måter og leve på, da kan vi kanskje begynne å forstille oss alternativene.

Jeg har lyst til å dele en liten åpenbaring jeg hadde nylig. Fremtidens lokaltransport blir små elektriske busser. Busser, uten bussjåfør, som finner veien selv, aldri er involvert i ulykker og som kanskje til og med kjører etter hverandre i kolonner for å spare energi og ta mindre plass. Kanskje de til og med snakker med mobilen din og vet hvor du skal.

Drar vi det videre, så blir moderne bysentrum ganske raskt bilfrie soner. Hvis vi så husker at det er snakk om en høyhastighetsjernbanestasjon og ikke en T-banestasjon så er kanskje hensynet til parkeringskapasitet vel så viktig som gangavstand. I gåavstand (Midtbyen) bor det 4.617 mennesker. I Ottestad bor det 7.879 mennesker, og de kommer «en gåavstand» (600 meter) nærmere Vikingskipet stasjon enn dagens med dagens plassering.

Sånn kunne jeg fortsatt, Jernbaneverkets utredningsarbeid er en skandale. I skisser er alle skoler og institusjoner i Stange kommune utelatt (sikkert befolkningstall og arbeidsplasser også), bilder og skisser av kulverter og bruer er stort sett i fugleperspektiv eller uten realistiske referanser som trær. De har konkludert tvert mot egne samfunnsøkonomiske analyser, som er det nærmeste vi kommer objektiv sammenstilling av alle argumenter, og kroner det hele med et arrogant kabinettspørsmål.

Så frem mot 21. desember 2016 og avgjørelsen i Hamar kommunestyre; se inn i fremtiden, konfronter lokalpolitikerne i folkemøtene de nærmeste ukene. Sverre Setvik & co skal ikke lykkes med å dra oss baklengs inn fremtiden.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke