buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Jeg elsker byen min
Byen ved Mjøsa: I Hamar er vi heldige som har en sterk stedsidentitet. Vi må ikke ødelegge den.

Publisert: 04.des.2016 13:37
Oppdatert: 04.des.2016 17:32

Som innflytter uten røtter her følte jeg meg ikke som hamarsing før etter 10 år utabys. Da kom savnet etter «Byen ved Mjøsa». Jeg lengtet til den vide flaten som man kan hvile blikket på. Den mange med meg søker seg til når det er behov for ro og perspektiv.

Da tiden kom til å slå seg til ro var Hamar det åpenbare valget. Byen hvor man sykler overalt, med byskoger, Mjøsstrand og en lang historie. Jeg har fått lære om byens historie. Om Røyems plan fra 1848, med kvadraturen som knekker rundt Hamarbukta, båttrafikken på Mjøsa, strandstuene og klipte linder som ble plantet i Stangevegen for å gjøre byen miljøvennlig og vakker på 1800 tallet. Kunnskapen har gitt kjærligheten dybde og respekt for Hamar by og landskapets historie.

På romernes tid var «Genius loci» et begrep for stedets ånd. I dag kaller vi det stedsidentitet. Dette er velkjent begrep for arkitekter og byplanleggere. Et sted er mer enn et areal og en praktisk planlagt by. Det omfatter måten bygningene og landskapet sammen gir en identitet, og hva dette legger til rette for. Stedets ånd skal gi rom for poetisk ettertanke, og hjelpe mennesker til å føle tilhørighet.

Mange plasser har dårlig stedsidentitet og bruker konsulenter for å skape dette. I Hamar er vi heldige som allerede har en sterk «Genius loci». Den gamle bykjernen med kvadraturen som skråner ned mot «det store innlandshavet med det store lyset», byens forhold til Mjøsa. Det er kanskje hamarboeres sterke oppfattelse av stedsidentitet som gjør at det er så stort engasjement i jernbanedebatten. En kulvert som rager opp til 5,5 meter over terrenget, vil ødelegge tilknytningen til Mjøsa. Det kan skapes ny stedsidentitet, men hvorfor skal vi det når den vi har er så sterk? Med en utfylling i Hamarbukta vil vi kunne tilby tomter til utvikling, men vi kan miste «sjelen». Hvor attraktivt vil det være?

Det beste for byens videre utvikling vil være å fjerne sporene mellom byen og Mjøsa og ta tilbake den kontakten tidligere tiders Strandgatehaver hadde, og bygge videre på havnebyens naturgitte kvaliteter.

Som landskapsarkitekt jobber jeg for å lage gode rom der folk trives. Å legge tog og skinner på tvers i byen er ikke miljøskapende. Ingen setter seg og slapper av ved gjerdet på 1,8 meter. Arealet som blir okkupert av et dobbeltspor vil opplevelsesmessig være bredere enn fra gjerde til gjerde. Bak gjerdet vokser tistelen høy og togets dragsug legger igjen søppel. Da er kanskje kulvert bedre? Ja, hvis det ikke hadde vært for byens forhold til Mjøsa. Man kan få til mye fint på utsiden av en kulvert, men det er ikke til glede for dagens by. Byen vil med en slik løsning for alltid miste den visuelle og opplevde tilknytningen til Mjøsa. Det er denne kontakten som gir Hamar særpreg, og som kan bli enda bedre.

Innlandshovedstad eller ikke? Det er grunn til å være stolt av Hamar, men det er flere mjøsbyer som er flotte. Lillehammer er sjarmerende med sin trehusbebyggelse, Gjøvik har jobbet godt med å skape bymiljø, og Brumunddal kommer etter som en rakett. Vi i Hamar har ikke så mye mer enn de andre, men vi har noe. Vi har en mulighet som de andre tre har gitt fra seg. Vi har muligheten til å åpne byen mot vannet, fjerne skinner og fylling, og bli den vakreste byen langs Mjøsas bredd. Den byen som folk valfarter til fordi den er så vakker i nærkontakt med Mjøslandskapet.

Dersom vi velger å legge spor eller kulvert igjennom byen, vil det i mine øyne være det samme som å fjerne den viktigste kvaliteten vi har som Innlandshovedstad. Ved å gjøre det motsatte, vil vi befeste vår posisjon. Jeg vet hva jeg ønsker. Jeg er også ganske sikker på at over 400 nye innbyggere i år ikke flyttet hit i håp om reise raskere til Oslo, men nettopp på grunn av alle kvalitetene byen har. Det er ikke et større samferdselsprosjekt gjennom byens sentrum som kommer til å trekke nye innbyggere, eller en mur av høybygg som snur ryggen til og legger den historiske byen i skyggen. Det blir kanskje heller tungen på vektskålen i negativ retning for dem som er i tvil om Hamar kan bli deres by.

Med en fortid som landskapsarkitekt i konsulentfirmaer, med store samferdselsprosjekter som hovedarbeidsoppgave, har jeg mer enn en gang opplevd at en påstand som sies i et prosjektmøte og gjentas ofte, etablerer seg som en sannhet. Denne følger prosjektet til noen stiller spørsmål om hvor dette står skrevet og om det er undersøkt. Går man tilbake, så finner man ingen slik dokumentasjon, og svaret er kanskje et annet.

Det er derfor helt greit med kritiske spørsmål fra mannen i gata. Husk at selv om mange løsninger og valg er udiskutable med utgangspunkt i tekniske krav, er det antagelig like mange løsninger som det er konsulenter. Konsulenter jobber på bestilling for en oppdragsgiver. Oppdragsgiver vil alltid i noen grad prege konsulentens leveranser. Konsulentene leverer ikke et bestillingsverk, men de vil søke å tilfredsstille kunden sin.

Det er ikke som skribent eller debattant jeg trives best. Jeg har likevel kommet til at om jeg noensinne skal ta bladet fra munnen og uttale meg i offentligheten så er det nå. Samvittigheten min tillater meg ikke noe annet - av kjærlighet til byen og for kommende generasjoner.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Anne Helene Midtveit

Original bildetekst:
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat