15. sep
 
Jernbane - uansett konsekvens?
I juni vedtar Stortinget en ny nasjonal transportplan, NTP.

Publisert: 07.feb.2017 14:47
Oppdatert: 07.feb.2017 23:11

Planen vil formodentlig og forhåpentlig inneholde tung satsing på jernbane og Inter-City-nettet. IC-utbyggingen er viktig for å avlaste Oslos vekstproblemer og sørge for at folk kan reise fra Oslo til byer som Fredrikstad, Tønsberg og Hamar på under en time.

Sentral stasjonsplassering er et premiss for utbyggingen fra jernbanens side. For byene langs IC-strekningene vil det å ha en stasjon sentralt i byen være en fordel. Utfordringen er der hvor dobbeltsporet og stasjonen ødelegger mer av byens etablerte attraktivitet og kvalitet enn den gir tilbake.

Erling Dokk-Holm mener Hamars politikere undergraver byens videre vekst ved å vedta å plassere den nye stasjonen ca. 900 meter lenger fra sentrum (ikke to kilometer som Dokk-Holm skriver) i stedet for der den ligger nå. Men alle byutviklere som har studert Hamar -Dokk Holm er ikke blant dem- er enige om at tilgangen og nærheten til Mjøsa er Hamars viktigste kvalitet, eller «herlighetsverdi» som det danske arkitektfirmaet Gehl kaller den. I dag ligger jernbanen som en barriere mellom bysentrum og Mjøsa, og et dobbeltspor gjennom sentrum vil forsterke denne barrierevirkningen.

Hamars politikere hadde valget mellom å stenge byen ute fra vannet, eller akseptere en stasjon som ligger noe lengre fra sentrum. Vi prioriterte vannet, i likhet med byutviklingsgrepene som er gjort i Oslo, København, New York, Barcelona for å nevne noen.

Denne prioriteringen av kontakten med Mjøsa har støtte fra både et stort flertall i befolkningen og blant byens politikere. Hadde vi hatt valget, ville nok alle prioritert tog i tunell og med sentral stasjonsplassering. Et slik valg fikk vi ikke på grunn av kostnadene.

Det er prisverdig at Dokk-Holm reiser en debatt om IC-utbyggingens konsekvenser for byene på Østlandet. Den trenger vi. Det har konsekvenser å pløye en over 20 meter bred inngjerdet konstruksjon tvers gjennom et etablert bysentrum. Det ville aldri skjedd i Oslo. Og hadde Dokk-Holm studert problemstillingen fra gatenivå hadde han neppe gått inn for det på Hamar heller.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke