17. sep
 
Jernbanedebatt og valgkamp
Jernbane: Både Busterud (BBL) og Aspeli (Ap) har valgt å «vente- og se» i jernbanedebatten. Gir det fordel for Fangberget og Høyre?

Publisert: 06.jun.2015 04:00
Oppdatert: 06.jun.2015 08:54

«Jeg ser på toget hver dag. Jeg er oppvokst med toget. Vi lekte på togskinnene da vi var små. Det er lov å tenke på hva skade toget har gjort for byen. Ingen ting, mener jeg.»

Selv den mest innbitte forkjemper for en jernbanefri strandsone kan ikke unngå å bli berørt av innlegget som Odd Einar Hansen holdt da Hamar Arbeiderparti hadde medlemsmøte denne uka om jernbanesaken. Veteran i Hamar Arbeiderparti og tillitsvalgt gjennom 25 år ved Hamar Bryggeri.

Det må ha svidd i sjela til ordfører Morten Aspeli når han likevel la all sin tyngde i et vedtak som fastslår at partiet fortsatt ikke skal favorisere noen av traseene som skal utredes for det kommende dobbeltsporet.

Medlemsmøtet avdekket i hvert fall en ting: Flertallet i Arbeiderpartiet vil ha dagens korridor. Det er kanskje ikke så overraskende? De to meningsmålingene Sentio har gjort for Hamar Arbeiderblad i denne saken har vist et klart flertall for jernbane langs Mjøsa.

Den tause majoritet synes kanskje ikke så godt i debatten, men den er godt representert i Arbeiderpartiet.

Det er ikke vanskelig å forstå at det nå er mange i partiet som vil ut og slåss for jernbanens plass i Hamar. Jernbanen representerer det kollektive, den har knyttet landet sammen, og tusener på tusener av underbetalte, hardt arbeidende menn har brukt mange år av sitt liv på å bygge jernbanen.

Jernbanens historie er tett knyttet til fagbevegelsen.

Jernbanen har vært svært viktig for Hamar. Den har vært noe av livsnerven, og det er ikke uten grunn at Hamar har hatt tilnavnet jernbanebyen.

For mange av Ap-medlemmene kjennes det nok derfor unaturlig når lederne i kommunens største parti forholder seg nærmest tause, utover å repetere mantraet om at man først må skaffe seg kunnskap om konsekvensen av de ulike traseene.

Tause i jernbanesaken og med ansvaret for en sviktende kommuneøkonomi pluss et stupetårn hele Norge ler av. Vinner man et valg på det?

Men det er nye tider nå. Derfor er det ikke vanskelig å forstå Morten Aspelis dilemma.

Akkurat som de engang så livlige havnene er flyttet langt vekk fra byenes sjøfront, legges jernbanen i tunnel over det ganske land. Vi vil bruke nærheten til vannet til noe annet.

Leiligheter med sjøutsikt, rekreasjonsområder, kafeer og vannsport. Toget blir et fremmedelement som stenger for utsikten. Mjøsbyen, kulturbyen, musikkbyen eller idrettsbyen, sier vi. Jernbanebyen har ikke lenger den samme klangen.

Før jublet vi over at toget i det hele tatt kom til vår by. Vi ville ha stasjonen midt i byen. Nå spør vi hvor ofte toget går, og jernbanestasjoner over hele Europa har blitt byenes minst attraktive område.

Byens videre utvikling må bygge på framtida, og ikke fortidas

historie.

Basarbygningen huset en gang sykkelverksted, skomaker og frisør. I dag er det byens beste restaurant. Slik er alle byer tvunget til å fornye seg hvis de ikke skal dø.

Morten Aspeli har vært nøye med å unnlate å si noe som helst om noen av trasealternativene. Han ønsker neppe å gå inn i valgkampen med et parti som står midt oppe i en opprivende jernbanestrid.

Derfor venter han i det lengste. Om et år er det ingen vei utenom. Da må både Hamar kommune og Hamar Arbeiderparti bestemme seg.

Men argumentet om at konsekvensutredningen må gjøres før man kan ta standpunkt er selvsagt ikke bare velgertaktikkeri.

Det er dumt å utelukke at Jernbaneverkets utredninger får fram fakta som gjør det lettere både å velge riktig trase, og ikke minst kunne formidle konklusjonen med troverdighet både i eget parti og til velgerne.

Høyres ordførerkandidat Knut Fangberget sier riktignok at en utredning av korridor 1 vil gjøre det lettere å avvise den. Det kan være en forhastet konklusjon.

Vinner den politiske ledelsen i kommunen fram med tydelige krav om avbøtende tiltak, kan Fangberget bli overrasket over hvor mange som liker at jernbanen går der den går.

Aspeli vil uansett ikke unngå spørsmålet om jernbanen i valgkampen. Taushet i en så viktig sak framstår lett som handlingslammelse. Særlig hos dem som mener valget er enkelt, enten de vil ha korridor 1 eller jernbanen bort og vekk. Akkurat det får ikke Aspeli gjort noe med.

Hans store fordel er at hovedutfordrer og erkerival Einar Busterud (BBL) forholder seg like taus.

Busterud ønsker seg nok i likhet med Aspeli mer fakta før han tar standpunkt. Men mens Aspeli leder et parti som til dels ånder for jernbanen, står Busterud friere.

Han kunne fort vunnet et valg ved å ta rollen som strandsonens store forkjemper. Men også Busterud skjeler nok til folkemeningen. Det er skummelt å legge seg ut med 59 prosent av velgerne.

Ser vi valgkampen fra velgernes ståsted, foretrekker de gjerne klare svar fra politikerne. Den ordføreren som velges til høsten skal lose Hamar kommune gjennom hele jernbaneprosessen.

Blir det en ordfører som kjemper for korridor 1 og avbøtende tiltak? Eller jernbanefri strandsone?

Det er bare med Høyres mann vi vet hva vi får. Så spørs det bare om det er mange nok som synes jernbanefri strandsone er løsningen på det store valget for Hamar.

God helg!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke