hacklink
18. sep
 
Jernbane: Alle tall må nå på bordet
Planleggingsleder Lars Eide fra Bane Nor orienterte formannskapet i Hamar onsdag om alternative kryssinger for dobbeltsporet og Vangsveien.

Publisert: 17.jun.2018 17:59
Oppdatert: 17.jun.2018 18:25

Han konkluderte med at Bane Nor ønsker å legge bort alternativet med kryssing under Vangsveien på grunn av økte kostnader og minimal besparelse av matjord. Regnestykket han presenterte inneholdt imidlertid bare merkostnader, ikke besparelser. Da blir tallene ikke relevante som argumentasjon.

Han har sikkert rett i at en forlengelse av kulverten med senket trasé gir minimal besparelse av matjord, men han glemmer de andre fordelene ved en slik løsning, bl.a. bedre støyskjerming og mindre barrierevirkning.

Eide la frem følgende tall for merkostnader ved å løfte Vangsveien over dobbeltsporet:

170 millioner for lengre kulvert

500 millioner for ny firefelts riksvei 25 - Vangsveien i bro, totalt 670 millioner.

Nå foreligger det vel allerede planer om å utvide Vangsveien på denne strekningen. Vi håper virkelig man her gjør samme grep som i kryssingen med ny E6 sør for Brumunddal, forbereder og bygger ferdig det som trengs med en gang og på den måten sparer dobbeltarbeid og tilsvarende unødvendige kostnader. Da blir det ikke snakk om andre kostnader enn at Vangsveien blir noe dyrere mens dobbeltsporet blir rimeligere.

Eide glemmer også noe meget vesentlig, nemlig å trekke fra de merkostnadene det er å bygge dobbeltspor og stasjonsområde med flere spor og plattformer høyere enn omtrent på dagens terrengnivå. Høyere trasénivå fra stasjonsområdet og helt frem til tunnelinnslag ved Børstad må da koste betydelig mer enn merkostnadene med Vangsveien. I så fall betyr det at Øst på bakkenivå med Vangsveien i bro over vil være den rimeligste løsningen.

Skal tall brukes som argument for eller mot en av de to løsningene må ALLE tall legges frem. Hvis ikke det gjøres, blir argumentasjonen lite troverdig. Vi håper derfor Bane Nor ser at de på det grunnlaget de nå har lagt frem, ikke kan anbefale å legge bort ønsket om å la Vangsveien gå over dobbeltsporet.

Vi håper også at Bane Nor likebehandler alternativene Øst og Vest. Hvis man for eksempel, for å spare høyde, kan senke takhøyden i kulverten i Vest med annen innfesting av kjøreledning, så kan det samme gjøres for Øst. Da kan Vangsveien går i en noe lavere bro over dobbeltsporet med de fordeler det gir.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke