15. sep
 
Jernbane og stasjon for fremtiden

Publisert: 14.mar.2018 14:11
Oppdatert: 14.mar.2018 14:34

Hva er de gode argumentene for å beholde stasjonen omtrent der den er i dag og jernbanetraséen langs Mjøsa mellom byen og vannet? Og er de fleste og viktigste togkundene de som kan gå eller sykle til stasjonen?

Hamar er heldig i forhold til de fleste byer og tettsteder i Norge at vi nå kan velge hvor jernbanetraséen og stasjonen skal være de neste 100 år eller mer! Hvilke behov skal dekkes i fremtiden og hvordan, sett i et helhetsperspektiv. Stasjoner oppsøkes (jeg har reist mye rundt i verden). Jeg bor på Ridabu og har i 16 år togpendlet daglig til Oslo (betalt en halv million kroner - en av mange viktige kunder, selv om jeg ikke bor innenfor 1.200 m fra stasjonen).

Herlighetsverdiene er viktige for byer som vil vokse, utvikle seg og tiltrekke seg nye innbyggere og ny næringsvirksomhet. Vann (Mjøsa) er viktig, og vi må bruke mulighetene der. Nå kan vi fjerne jernbanen og åpne oss mot vannet på en måte som ikke Gjøvik eller Elverum kan i dag.

Trolig kommer miljørestriksjoner på bilkjøring i sentrum i fremtiden. Stasjonen ved Vikingskipet kan ha parkeringsløsning for innfartsparkering til byen, stasjonen, Vikingskipet og Briskeby stadion (de to siste har utfyllende bruk i forhold til stasjonen – sjekk bruken av dagens pendlerparkering).

Selvkjørende busser kommer. Om dette sier Hedmark Trafikk (i magasinet «Hamarregionen» november 2017 side 21): «Eksempelvis vil denne type buss kunne binde sammen jernbanestasjonen og andre sentrale deler av bysentrum eller som interntransport i et boligområde». Bybusser går uansett om stasjonen. Ekspressbussene på E6 (nå ikke innom Hamar sentrum – for «avsides») og ikke minst bussforbindelsen Elverum – Hamar – Gjøvik, vil ha store fordeler av et moderne trafikknutepunkt ved Vikingskipet.

Det er bra om flest mulig kan gå, sykle og bruke kollektivtransport til og fra stasjonen. De færreste går eller sykler i dag. For transporttiden med sykkel eller kollektivt er det snakk om få minutter forskjell mellom stasjonsalternativene! Og mange vil få kortere reisetid.

Stasjonen skal ikke bare være for de som bor/jobber innenfor en ring på 600 eller 1200 meter fra stasjonen. De fleste gjør ikke det og vil ikke det i fremtiden. Stasjon ved Vikingskipet vil være eneste muligheten for direkte tog (uten å endre kjøreretning) fra Oslo til både Lillehammer og Elverum/Østerdalen og med en Hamar stasjon som kan betjene alle togene. Stasjon ved Vikingskipet gir lett adkomst med bil/buss uten at alle må inn i Hamar sentrum. Det bør derfor være i hele regionens interesse at østlig trasé velges. Hamar stasjon må betjene et langt større område enn bare et Hamar bysentrum med gangavstand for de reisende.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke