17. sep
Jernbanebyen: Hamar er et knutepunkt for jernbanen.
FOTO: TROND LILLEBO
 
Jernbanebyen Hamar
For Hamars utvikling de siste 150 årene har jernbanen vært helt sentral. De politiske partiene har blitt utfordret på visjoner for Hamar, Mjøsa og jernbanen.

Hamar Arbeiderpartis visjon er en attraktiv småby i vekst, med arbeidsplasser, handel, næring, forskning, kultur og gode velferdstjenester. Vi både er- og skal være, det mest attraktive boområdet i Innlandet. Dobbeltsporet er avgjørende for å nå denne visjonen.

Og sporet må bli ferdig til 2024 slik Nasjonal Transportplan (NTP) legger opp til. Vi må ikke forsinke planprosessene. «Toget går» etter behandling i kommunestyret høsten 2016, og på det toget må Hamar sitte. Det er konkurranse om midlene for utbygging av InterCity-strekninger, og vi må sørge for at de ikke forsvinner til en annen utbygging.

La oss ikke bruke billig retorikk som «tog som dundrer gjennom byen» og «monsterbru» når vi skal diskutere trasevalg! La debatten gå på et edruelig nivå hvor alles synspunkter blir respektert. Ingen kan vite alle positive og negative konsekvenser nå! Vi må vente på svarene Jernbaneverket vil gi oss.

Toget bør fortsatt bidra til å videreutvikle sentrum og byen bør vokse rundt en jernbanestasjon og et kollektivknutepunkt. Vi utelukker verken alternativ Hamar vest (H1) eller Hamar øst (H5), men vi mener at alternativ midt (H2) er lite realiserbart teknisk og økonomisk.

Ved alternativ vest stiller vi krav til at deler av strekningen skal gå i tunnel under Hamar. Rent konkret handler det om at traseen må minimum gå i tunnel fra Bryggeriet. Vi kan heller ikke tillate at bydeler raseres ved utbygging. Det gjelder alle tre traseer. Godstog må parkeres utenfor bykjernen når de ikke er i drift. Og Røros- og Solørbanen bør elektrifiseres. Da kan mer godstrafikk gå der og persontrafikken på Dovrebanen kan økes.

Hamar er et knutepunkt for jernbanen. Dovrebanen og Rørosbanen møtes i Hamar. Jernbaneverket sier Hamar stasjon må ha åtte spor for å fungere som knutepunkt. Når det gjelder strandsone, så må tilgangen til Mjøsa sikres uavhengig av trasevalg. Både trase vest gjennom byen og trase øst gjennom Åkersvika vil ha negative konsekvenser for strandsonen, som jo er mer enn Strandgateparken og Åttemetersplanet. Vi må få fram konsekvensene for strandsonen de ulike traseer vil gi.

Hamar Arbeiderparti ser frem til valg av trase høsten 2016. Vi håper og tror at Jernbaneverket kommer med gode utredninger som gjør valget enklere. Vi vil være med i debatten, legge premisser for utredningene, vekte de ulike konsekvensene mot hverandre – slik at vi står støtt når sporet kommer. La oss holde debatten på sporet og holde fremdriften på skinner!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke