17. sep
 
Jernbanebyen Hamar

Publisert: 13.sep.2018 13:26
Oppdatert: 13.sep.2018 13:32

I HA 30. august har Inger-Beth Sandham et meget velskrevet innlegg der hun går inn for bruløsning og den vestlige traseen. Hun skriver at uten jernbanen der den ligger ville hele strandlinjen vært nedbygd for lengst.

Hamar er jernbanebyen fremfor noen annen i Norge og med den karakteristiske stasjonsbygningen med nærheten til Mjøsa gir den byen et preg som besøkende ikke glemmer. Som kirken er Røros sin ziir, er jernbanestasjonen i Hamar byens varemerke. Med en reduksjon av antall sidespor vil inntrykket ytterligere bedres.

Løsningen med senket kulvert for dobbeltspor nordover bør være overflødig. De som ønsker å bo i en by, må tåle ulempen med støyen når togene kjører forbi. De fleste venner seg til den. I Oslo er det en mengde boliger oppover Arupsgate og Schweigårdsgate med bare et par titalls meters avstand fra toglinjene der det går et stort antall tog hver dag. Beboerne har vent seg til det.

I en by er ikke bruer noe fremmedelement. En god bruløsning kan derimot gi byen et særpreg som vil fremheve Hamar.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke