Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Jernbanebyen Hamar i mitt hjerte

Publisert: 20.des.2016 14:53
Oppdatert: 20.des.2016 15:11

Med kjærlighet for byen har jeg kommet til at trasè. Vest vil ivareta både byens historiske jernbaneidentitet og den unike strandsonen. Hamar vil uansett trasévalg fortsatt ha den lengste og flotteste strandsonen rundt Mjøsa.

Siden jeg er født og oppvokst på Hamar, har jeg mange gode barndomsminner fra både strandsonen og jernbanen. Jeg husker for eksempel at familien min dro på tur fra Disen til et område ved vannverket for å plukke bringebær. Der var det både strand, bringebærbusker og jernbane. Det var ekstra spennende med toget, farten og ikke minst tutingen. Togvognene suste forbi, men vipps, så ble det stille, og bringebærplukkingen kunne fortsette. Rasling i kratt og fjernere toglyder kunne høres side om side.

Toget og stasjonen skaper urbanitet, puls, lyder og liv. Persontoget kan være estetisk vakkert, mens godstoget kan være buldrende og stygt. Toget gir både ro i sjelen, fart og spenning. Toget gir næring til fantasi og undring. Toget er historie og fremtid. Toget er miljøvennlig. Toget hjelper deg til å hvile blikket underveis og gir god utsikt. Toget får deg trygt og effektivt dit du skal. Toget appellerer til barn. Toget er rett og slett FOR bra til å gjemmes bort på «landet» ved Børstadjordene/Åkersvika. Der kan toget bli et fremmedelement i et sårbart natur- og kulturlandskap.

Jernbanestasjonen, de fredete verkstedene på Espern, og de tøffende togene inn til sentrum, har eksistert siden den smalsporete Grundsetbanen åpnet i 1861. Toget hadde da en nødvendig tilknytning til Mjøsa siden folk/gods ble fraktet videre med båt. Jeg synes jernbanen så absolutt hører hjemme i bykjernen med sin historie og modernitet. Kanskje Riksantikvaren også burde ha reist innsigelse mot fjerning av både tog og skinner fra bykjernen på lik linje med kvadraturen/siktlinjene?

Uansett trasévalg vil Hamar klare seg godt også de neste 100 årene. Vi skal leve sammen i Hamar etter statens trasévalg, men forhåpentligvis ikke som et jernbanedelt øst/vest – folk. La oss aksep tere statens valg, tilpasse oss gode kompromissløsninger og gjøre det beste ut av øst, vest eller status quo.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke