16. sep
JERNBANE: Mellom Espern og Skibladnerbrygga.
FOTO: TROND LILLEBO
 
Jernbanedebatt om forgubbing og synsing
Debatten mellom Anders Daleng Haukedal og Erik Kristiansen, om det «reaksjonære forgubberiet», er muligens inspirert av redaktørens hyllest til større åpenhet i Hamar Ap.

Et medlemsmøte i partiet valgte med et lite flertall ikke å ha en jernbanefavoritt nå. Vedtaket i møtet var å gjennomføre en diskusjon i partiet om kriterier for valg av løsning, slik at partiet kan stå samlet om forhold som vil være vesentlige etterhvert som utredningene foreligger.

Hamar Ap har allerede vedtatt at det viktigste er at dobbeltspor til Hamar får plass i NTP 2018-2027, slik at dobbeltsporet blir ferdigstilt i 2024 helt fram til Hamar. Som kandidat for Hamar Ap er Anders Daleng Haukedal bundet av dette vedtaket, når han som en av 43 kandidater går inn i valgkampen.

Anders har henvist til Arbeiderpartiets program for perioden, der det står at partiet vil avvente utredninger før partiet tar endelig standpunkt til trasevalg.

Som representant for Arbeiderpartiet er det også viktig å forklare hvilke verdier og målsettinger partiet står for når det gjelder byutvikling der partiprogrammet blant annet sier «Hamar Ap vil se utbyggingen av dobbeltspor på jernbanen, trasevalg og stasjonsområde i et byutviklingsperspektiv» og «byen skal vokse rundt en felles jernbanestasjon og kollektivknutepunkt».

Venstre, og Høyre aviser en løsning med nåværende stasjon, til tross for at nasjonale og regionale myndigheter vil ha denne utredet. Dette ligner på lokal strutsepolitikk, som kan føre til at dobbeltsporet ikke kommer til Hamar. De som mener vi har god tid til utredning tar feil, noe Jernbaneverket har gitt uttrykk for i sin kommentar til kommunestyrets vedtak om utredning av senket korridor vest

Det vil overraske oss om Hamar Aps interne debatt konkluderer med å rasere hele bydeler for å fjerne jernbanen fra strandsonen mellom Tjuvholmen og Skibladnerbrygga. Dette er ca 300 meter, som hvis sporene forsvinner, med stor sannsynlighet vil bli frigjort for kommersiell utnyttelse som parkering eller ny bebyggelse.

De som ønsker grøntområder på åttemetersplanet eller Mjøsutsikt fra kafeene i Strandgata bør tenke over hvem som skal finansiere en såkalt «ny mjøsfront». Hvorfor ikke la Jernbaneverket ta denne kostnaden?

Eventuelle frigjorte områder på det nåværende stasjonsområde, får høye hus inntil 10 etasjer som en barriere mot Mjøsa i henhold til vedtatte reguleringsplaner for Espern. Interessen for boliger bak Koigen har etter det vi forstår, ikke vært påvirket av en mulig trase for dobbeltspor.

For seniorgruppa i Hamar Ap er dette realiteter og ikke udokumentert synsing om konsekvenser av dobbeltspor gjennom Hamar fra Stangebrua til Bryggeriet. Som kjent ønsker også vi en tunell under Hamar Vest og vi vil jobbe innad i Hamar Ap for at denne løsningen sikres en god utredning.

Hvis Yngve Haugstveit og Erik Kristiansens synspunkter er «reaksjonært forgubberi» håper vi mange Hamar-borgere lever godt med den beskrivelsen og stemmer Ap ved høstens valg. Det vil være en stemme for dobbeltspor til Hamar i 2024.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke