Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
FEIL: Temperaturen i debatten har skapt solslyng på linja i mars, kommenterer Tor Inge Martinsen.
 
Jernbanedebatten: Solslyng i mars
Den dundrer som et godstog om natten gjennom avisspaltene og sosiale medier: jernbanedebatten. Ikke til å undres over.

0
Publisert: 30.mar.2015 04:00
Oppdatert: 30.mar.2015 07:38

Valget av tospors trasé gjennom Hamar er både den viktigste og vanskeligste saken jeg som politiker har sett ankomme perrongen.

Viktigst fordi trasévalget i et hundreårsperspektiv vil være en avgjørende rammefaktor for den videre utviklingen av Hamar-samfunnet. Vanskeligst fordi saken ikke har noe enkelt fasitsvar som alle kan enes om: det er opplagte og store pluss- og minussider ved alle de tre aktuelle hovedalternativene (H1, H2, H5).

Våre visjoner er fundamentet.Skal en dømme etter temperaturen i debatten – der særlig Høyre og Ap hiver jernbanesviller etter hverandre – har konduktør Jernbaneverket allerede blåst i fløyta og viftet med det grønne flagget. Men slik bråhast har vi slett ikke. Traséalternativene skal utredes og vi har fortsatt god tid til å veie fordeler og ulemper ved de ulike alternativene før avgjørelsen tas.

I debatten tror jeg det er viktig å holde fast på dette: Dobbeltsporet jernbane er – uansett hvilken trasé som blir valgt - den viktigste vitamininnsprøytingen for Hamar siden jernbanen kom hit i 1880. Jernbanedebatten må ha som fundament planer og visjoner for hvordan vi ønsker at byen og regionen skal utvikle seg de nærmeste femti årene. Og nettopp dette er en krevende reise: Valg av trasé må være en funksjon av det vi ønsker at byen vår skal være i framtida – ikke omvendt.

Visjonene om byens utvikling må ikke stå parkert i en togstall mens vi diskuterer hvor skinnene skal legges.

Jernbanedebatten har så langt virket splittende på Hamars befolkning. Temperaturen i debatten har skapt solslyng på skinnene og fare for avsporing. I en så komplisert sak er det lite trolig at noen kan tegne opp et samlende kompromiss som ivaretar de mange tilsynelatende motstridende hensynene som jernbanesaken innebærer.

Vi i BBL vil sikre at jernbanedebatten blir åpen, inkluderende, nyansert og vi vil, så langt det er mulig, skape en best mulig felles virkelighetsforståelse i befolkningen. Dette er utgangspunktet for at vi ønsker en grundig og likeverdig utredning av alle de tre hovedalternativene: H1, H2, H5. Så får vi med utgangspunkt i utredninger, konsekvensanalyser og et bedre faktagrunnlag enn hva vi har i dag ta en grundig debatt om fordeler og ulemper ved de ulike traséalternativene.

Og en gang i 2017 treffe en beslutning. Uansett konklusjon bør vi samles om dette: At valg av jernbanetrasé gjennom Hamar på sikt støtte opp om den utviklingen vi ønsker av Hamar-samfunnet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke