17. sep
Jernbane: Dobbeltspor hit til Stange stasjon, og enkeltspor med krysninger videre.
Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Jernbanemantra på feil spor
I HA 29. august etterlyser Einar Lang-Ree et mer reflektert syn på den fremtidige jernbaneutbygging og mener dagens spor burde tilfredsstille dagens behov.

Publisert: 07.sep.2016 04:00
Oppdatert: 07.sep.2016 12:16

Dette er fornuft satt i rette spor. Dagens togtrafikkmengde med to regiontog i timen samt tre daglige til Trondhjem/Oslo og noen sporadiske godstog, kan utmerket fange opp øket personbefordring og tidskrav. Doble vognsett og øket frekvensen på regiontrafikken til halvt times avganger vil gi nødvendig kapasitet, både i tid og behov.

LES OGSÅ: Hamar by og trasévalget

Hamar Arbeiderblad, politikere og menigmann med ensfargede syn polariserer mantra på hele debatten. Næringslivet følger pliktmessig med, alle med samme retoriske vinkling. Dobbeltspor og to-felts motorvei er et blindspor og ingen absolutt forutsetning for videre utvikling av regionen.

Av to trafikkonder er personbil og kollektiv transport den som gir best mobilitet og bør følgelig prioriteres. Det vil være samfunnsriktig å legge hele dobbeltsporet på vent. Fremtidens generasjoner finner sikkert bedre løsninger enn dagens kollektive mantrahysteri.

Rasering av matjord og unødig arealbruk mot høyere tog hastighet, vekst i folketall og øket forbruk gir heller ingen obligatorisk velsignelse, utover et mer rastløst og nevrotisk samfunn. En innsparing på 10 minutter reisetid til Oslo bedrer hverken livskvalitet, sjelefred eller øket velferd. Reise er å leve, sa H.C. Andersen. Anvendelig også i dag, om vi tar oss litt tid.

Dobbeltspor fra Oslo til Stange og enkeltspor med dagens krysninger frem til Moelv vil ivareta Hedmarkens behov for kollektiv jernbanetrafikk. Samfunnet sparer dessuten verdifull produktiv matjord samt rasering av Hamar by og unødig sløsing av samfunnsmidler. Hastverk blir fort til lastverk. Fullfør tofelts motorvei og sett jernbanen på vent, og utnytt potensialet i frekvens og togmateriell bedre enn dagens.

Den eksisterende linje gjennom Hamar med dens nostalgiske jernbanestasjon setter dessuten et perspektiv på byen som et levende knutepunkt med over 100 års historie. Togturen gjennom et åpent sentrum og langsmed Mjøsa gir reisende et unikt bypanorama, og strandsonen forblir intakt som byens idylliske rekreasjonsområde.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke