Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Jernbanen - er den ønsket eller ikke?
Om det skal bygges ny vei, er det få eller ingen som protester. Skal det bygges jernbane, vil jeg påstå at politikerne er jernbanens verste fiende.

Publisert: 14.okt.2015 04:00
Oppdatert: 14.okt.2015 08:08

Oppfinnsomheten er utrolig kreativ når det gjelder å legge hindringer for framdrift av ny jernbane. Spørsmålet i disse dager er: Kommer det noen gang til å bli bygget ny jernbane nord for Stange stasjon?

Det har oppstått en idé om at jernbanen skal bygges i tunnel gjennom Hamar, og tilsvarende forslag er nå lansert som en idé på Lillehammer. En annen løsning som er lansert, vil kreve store ekspropriasjon av landbruksarealer og bebyggelse. Dette vil bli en utrolig dyre løsninger.

Tror virkelig politikere på Hedmark/Oppland-siden at Stortinget vil bruke så mye penger på ny jernbane/jernbanestasjon i tunnel, eventuell ekspropriasjon på Hamar og Lillehammer? Norge er et stort og topografisk vanskelig land å bygge vei og jernbane i, og vi er ikke mer enn ca. 5 millioner mennesker til å finansiere prosjektene.

Hvem konkurrerer vi mot?

Jernbanetunnelen under Oslo har i dag fire spor, og to nye spor er disse dager en idé som er under planlegging. Togkapasiteten i Oslo-tunnelen er i dag totalt sprengt. Et lite driftsuhell i tunnelen skaper store negative ringvirkninger hva angår regularitet for togtrafikken i østlandsområdet.

Fire togspor er hva man økonomisk har prioritert, og hatt kapasitet til å bygge i Norges hovedstad og jernbanens nervesenter, i det som skal være verdens rikeste land. På Hamar og på Lillehammer snakker man å bygge inntil åtte spor – dvs. det dobbelte av man har i Oslo-tunnelen – som økonomisk, i lengde og kompleksitet trolig vil måtte bli omtrent som å bygge i Oslo-regionen.

Er det ikke da på tide å ta ned noen luftslott? Hadde jeg vært politiker på Stortinget, vil jeg velge de løsningene som gir mest jernbane for pengene. Skal man komme videre med planer om ny jernbane forbi Stange, vil det derfor være klokt om Stortinget satte en økonomisk ramme for hva som er mulig å realisere så raskt som mulig. Da vil man finne ut hva som er mulig å realisere. Den oppgaven må sentrale politiker ta – lokale uenigheter ødelegger åpenbart mer enn det gagner.

De som har tenkt tanken med jernbane/jernbanestasjoner i tunnel, må ha glemt noen viktige miljøfaktorer. En god del av godstogene på Dovrebanen kjøres med diesel-lokomotiver. Vil det være tilrådelig med masse dieseleksos på stasjonens område – i tunnel – hvor togpassasjerene ferdes?

Rørosbanen er pr. i dag dieseldrevet. Kan et krav om stasjon i tunnel medføre at Rørosbanen kan bli nedlagt av samme grunn? Når jeg nevner dette – handler det om at de valgene som gjøres for utbygging av ny jernbane til Hamar, kan få store ringvirkninger for all jernbanetrafikk nord for Hamar både i retning Røros og i retning Dombås.

Selges tomtearealene som NSB i dag besitter, vil med all sannsynlighet et eventuelt framtidig lyntogprosjekt neppe bli bygd på østsiden av Mjøsa.

I tillegg er det slik at jernbanen er en del av totalberedskapen i Norge. Fjerner man omkastnings- og lagringsmuligheter langs jernbanen, er det min påstand at beredskapen i Norge svekkes. Det er neppe noen god løsning.

Til sjuende og sist handler dette om: Jernbanen – er den ønsket eller ikke nord for Stange? Alternativet er en modernisert jernbane fra Oslo – via Gjøvik/ Lillehammer – frem til Åndalsnes/Trondheim.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke