Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Jernbanen: Et knutepunkt i byen siden 1880-tallet.Foto: Trond Lillebo
 
Jernbanen i fortida, nåtida og framtida
Jernbane: Jernbanen vil alltid være et virkemiddel for å frakte gods og personer. Stasjonen bør ligge slik at byen kan utvikles rundt den.

0
Publisert: 13.jun.2016 04:00
Oppdatert: 13.jun.2016 06:40

Hamar har vært et viktig knutepunkt og en stor arbeidsplass for jernbanen siden åpningen av Grundsetbanen i 1862 og Hedemarksbanen i 1880. I 1883 ble Hamar ett av seks distriktsadministrasjoner i statsbanene. Den dag i dag er det mange arbeidsplasser knyttet til jernbanen i Hamar. Vi er i dag også knutepunktet mellom Rørosbanen og Dovrebanen. Både passasjertransport og godstransport går gjennom Hamar hele døgnet. Jeg er stolt av Hamars jernbanehistorie. Hamar ville ikke vært den byen den er i dag uten jernbanen.

Jernbane vil alltid være et virkemiddel, og ikke et mål i seg selv. Persontransport og godstransport er årsaken til at vi har jernbane. Miljøvennlig transport av mennesker fra en by til en annen, og av råvarer og ferdig foredlede varer som skal fra fabrikk/lager til butikk. Det er det toget handler om. Jernbanen er et viktig virkemiddel for miljøvennlig transport, byutvikling og regional samhandling.

Raske tog på gode skinner gjør at flere kan velge å bosette seg utenfor de store byene og pendle. Jeg kjenner veldig mange som pendler til Oslo hver dag. Selv kjører jeg toget ganske ofte. Noen ganger til Oslo, andre ganger til Gardermoen, Røros eller Levanger. Både i jobb og privat bruker jeg toget. I en verden der klima og miljø er et viktigere tema enn noen gang, ja da er utbygging av jernbane for miljøvennlig transport et godt virkemiddel for å håndtere utfordringene vi har.

Byutvikling og strandsone. I ett par års tid har debatten om framtidig jernbanetrase gjennom Hamar pågått for fullt. Noe som for få år siden virket uendelig langt framme, er nå en del av hverdagen. I 2003 vedtok et enstemmig kommunestyre en ny kommunedelplan for strandsonen i Hamar. I planen strekker strandsonen seg fra Stangebrua til Bryggeriundergangen. I løpet av de 13 årene planen har eksistert, er Koigen det eneste vi har realisert fra planen. Koigen ble bygget ett par år etter at planen ble vedtatt, og den er, og har vært, en suksess. I løpet av det siste året har vi også fått på plass Norges mest kjente stupeanlegg, et anlegg som er på alles lepper og som alle gjester i Hamar vil se. Det er hyggelig det. Resten av strandsoneplanen er ikke realisert. Her er det også lagt til rette for en byutvikling på Espern.

En jernbanestasjon bør i fremtiden ligge slik at byen kan utvikles rundt den. Mulighet for korte avstander for de som tar toget. Utvikling av det private næringslivet og nye stasjonsnære boliger er også en viktig del av utbyggingen av dobbeltsporet. En ny jernbanestasjon må også være et viktig knutepunkt for kollektivtrafikk, syklende og gående. Bilen vil fortsatt ha sin plass i bybildet i Hamar, men den mer miljøvennlige kollektivtransporten må få forrang. Hamar har en lang og verdifull strandsone. Den strekker seg fra Furuberget i nord til Åkersvika i øst. Vi har lange promenader, strender, museum, parkeringsplasser og båthavner langs strandsonen. En videre utvikling av strandsonen i Hamar er viktig uansett trase.

Vårt standpunkt: Hamar Arbeiderparti har hele veien tatt til orde for å få fakta på bordet. Vi har ikke ønsket å synse om trasevalg og potensielle konsekvenser for de ulike alternativene. Nå har Jernbaneverket lagt sine utredninger på bordet som nå skal ut på offentlig høring. Her kan alle delta. Hamar Arbeiderparti mener at både korridor vest og øst bør legges ut på høring. Vi har behandlet jernbaneutbygging i flere medlemsmøter de siste to årene. For oss har det vært viktig å kreve tunell på deler av strekningen gjennom Hamar (uansett trase).

Vi har vært opptatt av at en framtidig trase skal være skånsom mot etablerte boligområder, og vi er opptatt av miljøkonsekvensene ved valg av trase. Hamar Arbeiderparti er opptatt av en god byutvikling og ser dobbeltsporet som et viktig virkemiddel for videre utvikling av Hamar. Hamar Arbeiderparti har vedtatt at det er viktig å få dobbeltsporet frem til Hamar i 2024, og videre til Brumunddal i 2026 og Lillehammer i 2030.

I gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP) er utbygging av Intercitystrekningene på Østlandet et viktig satsingsområde. Ny NTP skal vedtas av Stortinget i juni 2017. Skal Hamar fortsatt være prioritert, må vi komme til enighet og gjøre vedtak i kommunestyret 21. desember. Dersom det da er uenighet mellom Hamar kommune og Jernbaneverket, ja da vet vi ikke hvor lenge vi må vente på en avklaring og når dobbeltsporet kan ferdigstilles til Hamar.

Jeg håper vi fortsatt får en god debatt i jernbanesaken fremover. Mange vil sende inn høringsuttalelser. Mange vil fortsatt skrive sine meninger både i HAs spalter og på sosiale medier. Jeg oppfordrer byen innbyggere og politikere til å holde et saklig debattnivå som er byen verdig. Det er viktig å huske på at vi alle skal leve sammen i samme by også etter kommunestyrets vedtak 21. desember.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke