hacklink
18. sep
Hamar: En liten by som ikke er mentalt forberedt på en større trafikkmengde?FOTO: TROND LILLEBO
 
Jernbanen og det framtidige Hamar
Jeg har tidligere ikke deltatt i «jernbanediskusjonen».

Publisert: 31.mar.2015 04:00
Oppdatert: 31.mar.2015 07:22

MENINGER

Det er fordi jeg synes den har et mangelfullt utgangspunkt og etter hvert har krympet til spørsmålet om lokalisering og trasevalg uten at det settes inn i en helhetlig sammenheng med byens flersidige utvikling. Det kan skyldes at bygging av dobbeltspor gjennom byen har kommet «uforberedt» på både deler av befolkningen og politikerne.

Dette dobbeltsporet har frontkollidert med en liten by som ikke er mentalt forberedt for en langt større trafikkmengde, støy og fysiske utfordringer som en ny tospors bane medfører. De årvisse kravene til folkets representanter om mer framsyn har ikke blitt møtt med noe som ligner en byplan, en faglig fornuftig mening om hvordan fremtiden vil kunne arte seg og illustrert ved en skisse som kunne brukes som grunnlag og retningsgivende for slike større forandringer av byen som vi nå står overfor. En slik plan foreligger dessverre ikke, og derfor står vi der vi er i dag.

Det er både til å undres over og trist at utviklingen av Hamar hittil har skjedd nærmest etter innfallsmetoden. Bit for bit og stykke for stykke har gamle bevaringsverdige og historiske bygninger blitt revet for å gi plass for noe større og prangende i glass og stål. Et grelt eksempel på kortsiktig styring av byen var entusiasmen for planen om hotellfyrtårnet på Koigen som heldigvis ble stoppet av engasjerte og fremsynte borgere.

Gigantiske kjøpesentre som skyter i været i og rundt byen, tømmer sentrum for spekteret av små fagbutikker hvor en tidligere kunne bli møtt med tid og kompetanse og en hyggelig prat. Paradoksalt skjer denne rømningen av sentrum samtidig som Strandgaten bygges storstilt ut for nettopp å kunne imøtekomme folks behov for et sjarmerende og pulserende gågateliv. Det som i stedet skjer, er forarming av bykjernen. Og nå er sterke krefter i sving for å la togene går der de går i dag.

Hvem tenker helhetlig om fremtid her? Hvor er de hodene som skulle ta seg av en fremtidsrettet, konstruktiv og inspirerende plan for liv og vekst i Hamar? En slik intensjonsplan (som for eksempel å samlokalisere bane og riksvei) må for å bli et nyttig hjelpemiddel, spenne over et tidsrom på minst 40-50 år, inneholde anvisning av industri-, nærings- og andre utbygningsområder, gjennomfartsårer, trafikkavviklingen i bykjernen, parkeringsområder rundt byen med tilgang til hyppige avganger av rimelige småbussruter inn- og ut av byen.

Parkområder og grøntarealer må beskyttes og et landskapssnitt må utarbeides med eventuelle høyhus i bakkant og lavere bebyggelse nedover mot solen og lyset og mjøsutsikten. Hamar har en begunstiget beliggenhet i forhold til de andre Mjøsbyene. Nettopp beliggenheten er et viktig premiss for utviklingen videre og byens befolkning, i første rekke for gående og syklende, som må ha en enkel og naturlig tilgang til byens enestående strandlinje.

Med en slik plan (kall den gjerne visjonær), grundig debattert i befolkningen og økonomisk fundamentert ville det være mindre kontroversielt og enklere å møte nye krav og utfordringer som vil melde seg, og det ville bli lettere å unngå kortsiktige og varig ødeleggende forandringen av byens infrastruktur og historiske egenart. Men det begynner å haste. For nye, irreversible inngrep som kan sperre for mer fremtidsrettet utbygging, står for døren.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke