16. sep
 
Utredning av flere jernbanetraseer
Yes, tenkte jeg, da jeg så varaordføreren ta til orde for utredning av flere alternative jernbanetraséer i Hamar.

0
Publisert: 10.feb.2015 07:17
Oppdatert: 10.feb.2015 08:21

Endelig en representant for posisjonen med et initiativ som ikke går JBVs ærend. Vente og se-holdningen som har preget flertallspartiene i kommunestyret, men neppe i folket, har vært til risiko for at JBV føler ryggdekning for H1 (dagens trasé).

Oddvar Hemsøe hadde et godt innlegg i HA (27.1.), uten bruk av ekspertterminologiens maktspråk, men med konsekvensforståelse.

Tidlig gikk jeg for H1, under forutsetning av at banen går i tunnel, og bruk av dagens stasjonsbygning med rulletrapp ned til perrong. Det hadde vært noe. Så har jeg lært at det er umulig i Hamar, og at tunnelen ikke kan være så lang som nødvendig. Ok, jeg aksepterer det. Da ryker H1 for meg. H1 vil rasere Hamars største aktivum og unike potensiale, fra Espern i sør, via Tjuvholmen, Koigen og nordover. Da står vi igjen med H5, eller?

Neida, det er fortsatt flere gode alternativer. H2 (stasjon under Stadion) vil kanskje være mest skånsomt av alle, eller H6 og H8. Sekkestasjon kanskje, med et tidstap på et minutt eller to. H1 som foreslått av JBV er worst case. Dersom de med teknokratiske prestisjeargumenter likevel skulle lande på H1, må Olav Skipnes' kulvertløsning vurderes. H1, til tross for mange glansede framstillinger, burde være det siste alternativet til utredning.

At velforeningene på Disen og Briskebyen kjemper for sine interesser er legitimt, på samme måte som undertegnede og andre engasjerer seg med annet syn, selv om vi ikke er direkte berørt. Noen vil bli rammet, enten det legges nye spor eller utvides. De skadelidende, øst eller vest, må uansett kompenseres romslig.

JBVs ledende representanter har gjentatte ganger uttalt at de ikke ville lagt banen der den ligger i dag om de skulle starte fra scratch. Det ville de heller ikke med Østfoldbanen ut fra Oslo. Derfor blir den lagt i lukket kulvert slik at middelalderbyen igjen kommer i kontakt med fjorden. Det hadde vært fint om en slik tanke også kunne gjelde for Hamar. Men her er det visst ønskelig å gjenta «feilen».

Folkemøtene har vært bra, men jeg håper følelsen av at vi har vært vitne til tidenes skinndemokrati blir gjort til skamme. Den avgåtte rådmannen uttalte på et tidlig møte at stasjonen blir værende der den er. HA har støttet denne tanken, kalte stemningen aggressiv etter at deres eget folkemøte var entydig mot H1, og sto bak den tendensiøse meningsmålingen med mangelfulle og ledende spørsmål for å få støtte for sitt syn. Vår lokale forvalter av den fjerde statsmakt er innforstått med hva den makten innebærer.

I HA 29.1. leser vi at ordføreren maner til tålmodighet i valg av trasé. Begrunnelsen synes underlig, men ikke overraskende. Han vil ikke gå på politisk nederlag. Tidsperspektivet fram til neste valg er nokså snevert. Også mht. frykten for at JBV skal prioritere andre strekninger, og at dobbeltspor til Hamar skyves bakover i køen. Hvis IC-satsingen stopper på Sørli vil strekningen langs Mjøsa bli stående som et monument over politisk tilkortkommenhet. Om så skulle skje, tror jeg skaden ved et par års forsinkelse er betydelig mindre enn om JBV får gjennomslag for sine ønsker.

Hamar og Mjøsa har et symbiotisk potensiale som kan reddes og utvikles for 100 år. Hemsøe har rett, i det perspektivet er ikke en eller tre milliarder mye penger. Samfunnsregnskapet vil antakelig vise at pengene er forrentet før gravemaskinene kommer.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke