16. sep
Skisse: En omtrentlig skisse over arealene som tidligere H5 og H6 vil legge beslag på.
FOTO: Trond Lillebo / GRAFIKK: Jorunn U. Refsahl
 
Jernbaneverket forsinker selv planarbeidet
I et brev til ordfører/rådmann gjengitt i formannskapet 24. juni skriver Jernbaneverket (JBV) at de vil kvalitetssikre det utredningsarbeid som er utført på alternativet senket H1.

Publisert: 02.jul.2015 04:00
Oppdatert: 02.jul.2015 08:30

De vil avgi rapport til høsten for å grunngi om JBV vil legge bort senket H1 eller gå videre med utredning. Dersom man går videre, vil dette utredningsarbeidet forsinke planprosessen mot en felles kommunedelplan.

Først vil JBV selv forsinke en parallell utredning inntil et halvt år. Så skal man opplyse at to lovlig fattede vedtak i enstemmige kommunestyrer ikke følges, og Hamars politikere settes således i klemme. Enten får ikke Hamars befolkning sammenlignet alternativene, eller jernbaneprosjektet vil forsinkes. JBV skaper nå et unødvendig dilemma for Hamar.

Dernest beholder JBV i Korridor Øst den spesielle «høy H5» for utredning. Denne løsningen trenger 10-20 m pilarer på fundament gjennom 6-8 m sedimenter. Broen skal forsyne en 1.350 meter lang stasjon på sju meters søyler ved Vikingskipet og deretter rasere hus i Østbyen. Ingen har bestilt dette monster av et byggverk, men JBV skal bruke tid til utredning! Og prosjektet er ikke et hinder for Ramsar-konvensjonen. (se bildet).

For det tredje skal JBV utrede et kostbart og trangt H2 i Midtkorridoren uten tilsvarende kvalitetssikring som for senket H1. De tekniske anlegg og tilføring av Rørosbanen har liknende vanskegrad, samtidig som tidkrevende ekspropriasjonssaker og innsigelser er ventet. Hamar mister muligheten til sammenlignende utredninger. Og Hamar mister samfunnsregnskapet som gjør senket H1 til det mest skånsomme alternativet.

For det fjerde manglet bare to kilometer senket jernbane. JBV skulle utrede tunnel i Korridor Vest, rådmannen foreslo utredning av senkning forbi Hamarbukta og Stange har ønske om kulvert/tunnel forbi Tokstad/Gyrud. Utredning av de siste to kilometere skal altså kunne forsinke IC-prosjektet?

JBV gjør et nummer ut av kostnadene. Men hva får Hamar igjen for pengene? Det spares tid på planlegging og bygging. Det innvinnes store areal, de andre traseer må ha tilkjøpt areal. Senket H1 kan koples til terskler i Åkersvika, flomsikring, ny hovedveg, Jernbanemuseet og fremtidig bru/tunnel over Mjøsa.

Feil og myter fra JBV: Senket H1 må ligge svært dypt i Stange Vestbygd. Togene stanses, mens banen bygges. Senketunnel i Åkersvika like skånsom som høy H5. JBV har ikke utredet profil for kulvert/senketunnel i Åkersvika. JBV må legge ut det nedlagte arbeid på nett og oppgradere hjemmesider.

Hamar kommune bør påklage at det lovlige dobbelte vedtak om utredning av senket H1 ikke gjennomføres av Jernbaneverket.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke