16. sep
KORRIDORER: Jernbaneverket vil utrede tre jernbanekorridorer videre gjennom Hamar; Korridor 1 Hamar vest, Korridor 2 Hamar midt og Korridor 3 Hamar øst. SKISSE: JERNBANEBERKET
 
Jernbaneverket garanterer
Jernbaneverket har bestemt at korridor H2 (lang tunell under byen) skal utredes videre.

0
Publisert: 08.mai.2015 06:43
Oppdatert: 08.mai.2015 06:51

MENINGER

Det er sammen med korridor H1(stort sett dagens trase, men med mulighet for tunell under Hamar vest) og korridor H3, tidligere H5, med stasjon ved Vikingskipet. Beslutningen er taktisk og politisk klok for å unngå tidkrevende lokale omkamper, og den vil styrke faktagrunnlaget for lang tunell.

Beslutningen er ikke overraskende. I flere av høringsuttalelsene, herunder fra blant andre Fylkesmannen i Hedmark og Briskebyen velforening, er det anbefalt at faktagrunnlaget for H2 bør styrkes.

Det som er nytt, er at Jernbaneverket har gitt en garanti for at planprosessen kan gjennomføres med tre korridorer i henhold til tidsplanen som skal sikre en plass i Nasjonal transportplan 2018-2027. Uten forankring her blir det ikke bevilget penger fra Stortinget. Dette betyr at planprosessen lokalt må være avsluttet i løpet av 2016.

Briskebyen velforenings motstand mot korridor H2, er basert på formidable ulemper for Sør Østre bydeler, med riving av mange ti tall boligeiendommer. Løsningen har også en rekke andre ulemper, som vi nå får dokumentert.

Briskebyen velforening har i motsetning til de som har sådd tvil om Jernbaneverkets habilitet og faglige integritet, gitt honnør for en ryddig prosess som vi har tillit til er forankret i nasjonale målsettinger for Intercity utbyggingen. Valgkriteriene for sammenligning og anbefaling av trase, er de samme i endelig planprogram som tidligere. De mest sentrale er kravet til driftssikker og framtidsrettet jernbane, sentral og velfungerende stasjonsknutepunkt og investerings- og driftskostnader.

Skrekkscenariet for Hamar kommune, næringsdrivende og innbyggere må være at tidsplaner sprekker og at bevilgninger til dobbeltspor til Hamar utsettes på ubestemt tid. Dette vil båndlegge store arealer i lang tid og skape sikkerhet og uforutsigbarhet.

Briskebyen velforening har tillit til at Jernbaneverket utelukker korridorer som åpenbart ikke vil nå opp i konkurranse som beste løsning. Prosessrisikoen er nå tydelig kommunisert og omkamper bannlyst. Jernbaneverkets garantier for plass i neste NTP forutsetter derfor at utredning av korridor H2 må gjøres faglig forsvarlig, men skrelles vekk så raskt det foreligger et styrket faktagrunnlag.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke