Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
STASJON: Bruk av dagens stasjon kan kombineres med togfri starndsone.FOTO: JENS ERIK JENSRUD
 
Jernbaneverket på banen
Jernbaneverket har lagt fram sitt forslag til planprogram for jernbaneframføringen gjennom Hamar.

0
Publisert: 17.des.2014 07:53
Oppdatert: 17.des.2014 08:07

MENINGER

Informasjonsmøtet hadde ikke samme overveldende publikumstilstrømning som de tidligere folkemøtene om Hamars utvikling. Kan det komme av at Jernbaneverkets holdninger allerede var godt kjent og at resignasjonen har bredt seg? I hvert fall kom det som forventet ingen overraskelser fra JV. Kun to alternativer var verdt nærmere utredning, nemlig H1 (nye spor foran Hamars sentrum) og H5 (ny stasjon ved Vikingskipet.)

Innspill til dette planprogrammet må komme under den innledede høringsperioden fram til 15. februar. Etter denne dato vil det ikke være mulig å drøfte andre traséalternativer enn disse to. I mellomtida har vi jul og nyttår og mye annet å tenke på.

Kommentarer og spørsmål fra publikum på slutten av møtet avdekket forundring over at alle øvrige traséalternativer, som har det til felles at de ville sikre Hamar en jernbanefri strandsone, er avvist av JV. Begrunnelsen fra JV: «Vi vurderer de to valgte alternativene som bedre.»

Øvrige alternativer, som svært mange av byens innbyggere har sans for, er bl.a. H1, senket i overdekket kulvert forbi Strandgateparken/Hamars sentrum og videre i tunnel nordover og ut av Hamar. På spørsmål fra publikum under siste møtet framkom det at det satt langt inne å utrede denne varianten av H1.

Videre har vi alternativ H2, tunnel rett under byen etter at banen sørfra har krysset Åkersvika, og med underjordisk stasjon ved Vangsvegen.

Ikke minst foreligger også alternativ H8, som innebærer at tog sørfra kjører inn på nåværende Hamar stasjon for så å kjøre tilbake mot nordøst (i prinsipp som i dag) hvor banen i området ved Vikingskipet deler seg for å kjøre henholdsvis mot Elverum/Østerdalen (Rørosbanen) og Lillehammer/Trondheim (Dovrebanen.) Dette alternativet gir både en jernbanefri strandsone foran sentrum og en maksimalt sentral stasjonsplassering, som i dag. Primært ønsket av «alle.» At tog nordover da får utgangspunkt på nåværende Hamar stasjon, skulle man tro gir bedre mulighet for å «dukke» ned i tunnel før det krysser Vangsvegen enn det som vil være mulig med stasjon ved Vikingskipet.

Det er også lansert alternativer med senketunell i Mjøsa som av ukjente grunner - i likhet med H8 - så vidt jeg vet ikke er kommentert seriøst av JV, til tross for at godt begrunnede forslag og skisser er oversendt.

At Jernbaneverket primært har jernbane- og driftsteknisk fokus, samt selvfølgelig har de reisendes ve og vel for øye, er naturlig og forståelig. Hamars befolkning har imidlertid interesser utover dette, nemlig at byen skal utvikle seg til et enda bedre og mest mulig attraktivt sted for alle, også for dem som sporadisk benytter seg av det gode togtilbudet vi har og får. Til tross for viktigheten av en funksjonell jernbanetilknytning er det jo her i byen vi primært lever våre liv. Byens kvaliteter, inklusive en flott og tilgjengelig strandsone, er da vesentlig, ikke bare for «urinnvånerne», men også for dem som vi alle ønsker skal velge Hamar som framtidig bosted og vil ha disse kvalitetene som et viktig kriterium.

Det er skuffende at HA på lederplass 10. desember legger seg flat for Jernbaneverkets programforslag som utelater traséalternativer som uten tvil er de mest framtidsrettede. HA advarer mot å utrede flere alternativer, at det i stedet må legges vekt på «tempo i prosessen».

Det er derfor politikerne nå må komme på banen, løfte blikket og forlange flere alternativer utredet slik at vi faktisk får den løsningen som tjener oss og framtidige generasjoner. Vi er enige om at Hamars potensial er enormt. Ikke la oss forskusle mulighetene i løpet av de kommende, korte to måneder!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke