Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
GODSTOG: Det forventes en tredobling av godstrafikken fram mot 2040.
Foto: Christian E. Bergheim
 
Jernbaneverket svarer om godstrafikk
Trond Kjernli hadde en rekke spørsmål om godstilnytning, såkalte tilsvinger i HA 15. juli.

Å få gods over fra vei til bane er et nasjonalt satsningsområde, og det forventes en tredobling av godstrafikken mot 2040.

LES OGSÅ: Kostnader og garantier

En tilsving gjør at godtrafikken kan passere stasjonen uten hindringer. Tilsvinger både på Elverum og i Kongsvinger er prioriterte prosjekter i Jernbaneverket, nettopp for å få rasjonell fremføring av tog hele veien, slik at man kan øke tømmertransporten. Tømmereksporten fra Norge er betydelig, og mange skogeiere Heler avhengige av den for å få solgt sitt virke. Marginene er til dels små, og transportkostnadene er et viktig element i lønnsomheten i skogdrift.

I Hamar er det problematisk å bygge tilsving på grunn av Ramsar-området Åkersvika. Ramsar-området er mer følsomt jo lenger øst man kommer i Åkersvika. Tilsving for vest- og midtalternativet kommer langt vest i reservatet, hvor konsekvensene er vurdert som lavere enn for øst-alternativet. Industriområdet på Midtstranda kan også bli berørt av en eventuell tilsving.

Alternativet til tilsving er å vende et godstog på stasjonen, noe som kan ta minst 20 minutter. Det påvirker ruteplanleggingen og kan føre til forsinkelser og et uforutsigbart togtilbud. Det krever også skiftepersonale på jobb. Hvis en stasjon skal ivareta både stor persontogtrafikk og vending av godstog uten at det blir forsinkelser, kan det også medføre at stasjonen blir større, med flere spor og mer areal.

Når det gjelder kostnader så har en tilsving egenverdi uavhengig av elektrifisering. Hamar stasjon, dobbeltsporet og tilknytningen til Rørosbanen er en funksjonell enhet som må planlegges under ett. IC-prosjektet må planlegge for all infrastruktur som funksjonelt henger direkte sammen med ny stasjon og dobbeltsporet. Tilsvinger utenom IC-strekningene håndteres i eget prosjekt. Til syvende og sist dreier det seg også om et valg, vil vi i det hele tatt ha gods på jernbane, eller skal alt gods over på veiene.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke