15. sep
Illustrasjon: Skisse fra Jernbaneverket, alternativ vest gjennom Hamar med kulvert .
 
Jernbaneverket viser ikke sannheten
Jernbanen: «Vest» vil skape nye og større barrierer, skriver folkeaksjonens Asbjørn Opaas.

0
Publisert: 07.jun.2016 04:01
Oppdatert: 07.jun.2016 07:35

«Sentrum blir en bakgård i forhold til Mjøsa!

Fra Strandgaten, tverrgater og byrom vil man ikke kunne se Mjøsa; bare tettliggende høyhus på den gjenfylte Hamar-bukta og en overdekket kulvert! Først på utsiden av kulverten, nedenfor skrenten, kan man få kontakt med Mjøsa.

Skibladner blir ikke lenger en del av bybildet!

Mjøsas hvite svane blir henvist til ytterste pynt på Tjuvholmen, avsides i forhold til byens sentrum og turistene og med svært kronglete tilgjengelighet. Også marinaen og planlagt storhotell blir liggende på utsiden av barrierene.

Det blir kaos i en lang anleggsperiode og tiden deretter!

Hele strand- og jernbaneområdet vil være avstengt og viktige sentrumsområder- og funksjoner være sterkt preget av graving og transport av masser, maskiner og materiell. Etter ferdigstillelse av banen og gigantutbyggingen i strandsonen må det bli store trafikale problemer i sentrum. Når det dessuten er planlagt for kun 220 p-plasser mens behovet er det femdobbelte, vil mange togreisende i stedet velge bilen og ny E6. Anleggskonsekvensene i området Bryggeriet-Prestrud er også formidable og underkommunisert.

«Vest» blir en katastrofe for Hamar, – helt unødvendig!

Alternativ «Øst» vil gi uhindret tilgang til Mjøsa på hele strekningen fra Espern til Furuberget. Sentrum og togtrafikken blir ikke negativt berørt i anleggstiden. Den lune trivelige Hamar-bukta vil bestå. Strandgateparken kan utvides til en stor «Strandpark». Alternativ «Øst» er rimeligst, berører færrest boliger, kan få et velfungerende trafikk-knutepunkt og har den beste tilgjengeligheten for flertallet av de reisende. JBV’s reelle begrunnelser for fraråding kan minimeres og de fiktive må elimineres.

Jernbaneverket misbruker sin makt!

Det dramatiske er at JBV, og noen andre med egne motiv, gjennom hele utredningsprosessen har truet med at diskusjoner om alternative løsninger vil forsinke dobbeltsporet til Hamar! En god demokratisk lokal prosess var nær ved å gi samling om et annet alternativ, inntil JBV 1. juni brukte rå makt for å stoppe denne.

Skal vi virkelig bygge Hamars framtid på at «pistol mot tinningen» blir det avgjørende argument?

Velgerne og historieskrivere bør merke seg hvilke politikere som lar seg skremme.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke