17. sep
NYE TANGEN stasjon: Stasjonen flyttes fra der folk bor til ute i ødemarka.Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Jernbaneverkets arroganse

Publisert: 24.sep.2016 04:01
Oppdatert: 24.sep.2016 09:20

Det er to år siden jeg skrev et leserinnlegg som en spontanreaksjon på en illustrasjon fra Jernbaneverket på utsynet fra Hamar ut mot Mjøsa med park, grøntområde og en nærmest usynlig jernbanebro utenfor sentrum.

Det opprinnelige forslaget fra Jernbaneverket var nemlig en 6,5 meter høy bro tvers over Hamarbukta. Etter påtrykk fra Hamars politikere og Aksjonen for jernbanefri strandsone har Jernbaneverket landet på kulvert, men da har park og grøntanlegg forsvunnet fra forslaget. Nå forlanger de høyhusbebyggelse på utfylling av Hamarbukta. Og kulverten blir 6,5 meter høy ved inngangen.

Ethvert «verk» eller «vesen» består av mennesker. Jernbaneverket blir som oftest omtalt som en faglig instans, men det består altså av mennesker som mener de skal bestemme Hamars utvikling i uoverskuelig framtid. Jeg fatter ikke hva slags mennesker det er som på sine skrivepulter lager streker der jernbanen skal gå tilsynelatende uten tanke på hva som måtte befinne seg der i virkeligheten.

Jeg nevner det kanskje største naturinngrepet i Norgeshistorien nemlig beslagleggelse av strandsonen i Stange fra Minnesund til Tangen (hvor var naturvernerne da dette ble gjennomført. De er villige til å lenke seg sammen for å verne én eneste foss. Her er ca 3-4 mil strandsone revet bort), beslagleggelse av svære jordbruksarealer fra Tangen til Hamar (dette sies det ikke mye om, men noen få mål på Børstad vektlegges stort), plassering av traseen rett over parkeringsplassen til den nye idrettshallen ved Ottestad ungdomsskole og plassering av traseen under 50 m fra Steinerskolen uten avbøtende tiltak.

Men så nærmer traseen seg Åkersvika, da får de høye herrer i Jernbaneverket kalde føtter. Her må vi være forsiktige, her kan den true fuglelivet. Vi kan ikke ha det slik i samfunnet at fugl betyr mer enn mennesker. Ca 1.170 boenheter har fått brev fra Jernbaneverket om at de kan bli berørt av den nye traseen, men ikke en eneste fugl behøver å føle seg truet. Som et apropos, hvem husker vel ikke Sture Stork der han bivånet trafikken (og diskusjonen) på E6 fra en lyktestolpe langs veien?

Jernbaneverket har nå kommet med åtte grunner til fraråding av østtraseen.

Samfunnsperspektivet er også et argument. -Jernbanestasjonene må ligge slik at flest mulig kan gå eller sykle dit. Dette perspektivet gjelder da ikke på Tangen hvor stasjonen flyttes fra der folk bor og ut i «ødemarka», slik at de som før gikk eller syklet i framtida må ta bil.

Her legges det opp til at folk skal bruke bil og de anlegger 300 nye parkeringsplasser. For Hamar stasjon er det motsatt argumentasjon. Her bruker man nå plutselig BATP- retningslinjene i motsetning til på Tangen.

Det er rimelig arrogant å påstå at flere vil gå og sykle til Hamar stasjon der den ligger nå enn om den blir liggende en liten km lenger sør. Historisk sett har jernbanen bidratt til økt bilisme og sentralisering etter at flere hundre stasjoner har blitt lagt ned i Distrikts-Norge.

Hamar stasjon har pr. dato ingen av forutsetningene til at den kan bli et kollektivknutepunkt. Jernbaneverket omtaler utviklingen som om det skulle være en T-bane det dreier seg om. Folk bruker bil til en jernbanestasjon når infrastrukturen for kollektivtransport ikke er utbygd. Mulighetene for å få til dette er svært gode ved Vikingskipet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke