Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
VESTOVER FRA DROSJEBUA: Dette modifiserte forslaget sparer Koigen for utbygging og bevarer Skibladnerbrygga. Sporene begynner et fall på 2 prosent vestover fra drosjebua.
 
Jernbaneverkets forhandlingsvilje
Mange tema diskuteres i jernbanedebatten, blant annet; byutvikling, stasjonsplassering, kulvert og tunnel. Nå virker det som om folkeaksjonen ved Geir Bjørnar Smebye kaster inn et nytt tema: Jernbaneverkets forhandlingsvilje i forhold til å videreutvikle den kulvertløsningen JBV selv har foreslått.

Publisert: 15.aug.2016 04:01
Oppdatert: 15.aug.2016 06:55

En slik negativ holdning til JBV framstår som merkelig, særlig sett på bakgrunn av et innlegg Smebye hadde 5. april, der han skrev: «Flere debattinnlegg den siste tiden framstiller Jernbaneverket (JBV) som en fiende og beskylder dem både for manipulering og diskriminering. Vi ønsker ikke å være med på en slik omtale. Vi tror faktisk at JBV ønsker å gjøre jobben best mulig innenfor de rammer de tildeles.» Vi var helt enige da, og tror det er slik også i dag.

Men vi tar gjerne opp denne ballen. Vi er absolutt avvisende til forslaget om bruløsning, og vi synes heller ikke JBV har levert et godt forslag til kulvert og videre tunnel for Korridor vest. Men vi mistenker dem likevel ikke for å la være å komme kommunen i møte når forhandlingene starter. Tvert imot tror vi begge parter vil møte med vilje til å finne en god felles løsning. Og på spørsmål fra kommunen om JBV vil se på en sterkere senkning av traseen, svarte JBV at det kom de til å gjøre. Etter det vi ser av avisene, har kommunen bedt om en orientering om dette på formannskapsmøtet 24. august. Vi ser med forsiktig optimisme fram til det som vil bli lagt fram der.

Ut fra et modifisert kulvertforslag med tunnel i Korridor vest tror vi Hamar kommune kan komme med kloke innspill om byutviklingen, et mest mulig forent forslag til plassering av stasjon med tydelige krav i forhold til Hamars historiske tilknytning til Mjøsa. Da forventer vi også at JBV viser respekt og forståelse for disse kravene og på den måten er med og støtter kommunens planer for en framtidig byutvikling.

Dette kan bli en løsning som også fører til at folkeaksjonen får oppfylt det målet de satte seg da de startet folkeaksjonen: «en dobbeltsporet jernbane i tunnel gjennom Hamar skal sikre at byen får et godt bomiljø for byens og nærmiljøets innbyggere.» Og denne løsningen vil altså gjelde bomiljøet for innbyggerne i alle bydelene.

Resultatet kan bli at strandsona blir jernbanefri fra nåværende stasjon og vestover, men rett nok sees 200 meter kjøreledning til de blir borte i kulverten. Hele området får et varig vern, og kan utvikles videre og gi Hamar den flotteste strandsona i landet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke