Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Jernbaneverkets forslag til ny NTP
Jernbanedebatten i Hamar.

Publisert: 10.mar.2016 11:01
Oppdatert: 10.mar.2016 13:17

De siste dagene har det vært en heftig debatt i HA og på Facebook om Jernbaneverkets forslag til nye Nasjonal Transportplan (NTP) om videre utbygging av Inter City og dobbeltspor i vårt område.

Det er ikke grenser for hvor stor usikkerhet mange mener det nå er for dobbeltsporet gjennom Hamar. Flere aktive debattanter hevder at man ikke vet hvor sporet stopper i 2024 og bruker Stange og Ottestad som mulig endepunkt. Noen har også vært opptatt av å gi Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar skylden for situasjonen som er oppstått.

Dette er feil. Både Jernbaneverket og den nye jernbanedirektøren har poengtert det. I Jernbaneverkets eget forslag står det:

«For å svare ut føringene i Statsbudsjettet for 2015 er det laget en framdriftsplan som legger til rette for forutsigbare og hensiktsmessige planprosesser, kostnadseffektiv og rasjonell anleggsgjennomføring og trinnvis tilbudsforbedring på alle banestrekninger fram mot endelig ferdigstillelse av infrastrukturen i 2030. I overskriften som følger står det: 

Jernbanedirektør Elisabeth Enger er også ifølge Dobbeltspor snarest sin egen hjemmeside tydelig. Hun avviser at beslutning om å bygge dobbeltsporet til Åkersvika og ikke lenger, har sammenheng med striden om trasevalg i Hamar. Hun framhever at Jernbaneverket følger oppsatt tidsplan for planarbeidet, og hun regner med at trasevalget som forutsatt kan avklares innen utgangen av året. Hun forsikrer at Jernbaneverket arbeider etter det oppdraget etaten har fått: Å planlegge for mulig ferdigstillelse senest 2030. Da burde Dobbeltspor snarest sin leder slutte med spekulasjoner om både hvor det stopper i 2024 og hvordan tidsplanen ser ut videre.

Vi tenker at politikerne fremover har to viktige oppgaver foran seg. I Hamar, Stange og Løten handler det om å følge fremdriftsplanen med sikte på trasévedtak innen utgangen av 2016. Alt tyder på at det er under kontroll: Det er de som sprer usikkerhet om dette, som i tilfelle skader prosessen.

Dette betyr at Hamars politikere etter årsskiftet endelig kan se fremover og legge til rette for en byutvikling hvor man vet hvor dobbeltsporet og knutepunktterminalen om noen år skal ligge.

Den andre utfordringen går til alle politikere, i alle fall nord for Hamar, med interesse for kortere reisetid med tog til Oslo. Her må det jobbes aktivt for å påvirke Stortinget til å vedta en ny NTP som minimum holder det tidsskjema Jernbaneverket har fått av de samme politikere å arbeide etter. Dobbeltspor til Lillehammer handler om moderne, effektiv og miljøgunstig transport av personer og gods og har stor betydning for hele landet generasjoner fremover.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
tabell
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke