17. sep
 
Jordvern og forbrukermakt

0
Publisert: 10.mar.2015 04:00
Oppdatert: 10.mar.2015 07:29

Etter lang tids irritasjon over hvor «lettvint» det kan se ut, å bruke flott matjord til diverse utbygging, lanseres herved et forslag:

Varemerking av alle annonser, være seg ved boligsalg, utlegging av industriområder/tomter eller vei/jernbaneutbygging. Merkingen kan gjøres enkel ved å følge trafikklysene sine farger:

• Rødt merke på annonsen: Høy bonitet på jorda.

• Gult merke på annonsen: Middels bonitet på jorda.

• Grønt merke på annonsen: Lav bonitet på jorda.

Hele poenget med merkingen, er at vi forbrukere da vil få et reelt valg ved for eksempel boligkjøp. Er man enig med undertegnede, at det kan være dumt å fortsette «Å drite i eget matfat», kan man velge bort røde annonser.

Får vi så forbrukermakten til å fungere, vil utbyggere, være seg private eller offentlig, bli mer tilbakeholden med å «sikle» på det ene jordstykket etter det andre. Det vil også temme lysten automatisk hos mange grunneiere til å framby sine beste områder.

Men byene / tettstedene må jo få utvide? Ja, de skal få utvide, men ikke på det nærmeste arealet bestandig. Byene ble historisk lagt der matjorda var djupest, eller elva rant, selvfølgelig. Der var det arbeid, og der var det mat. Viser vi for eksempel bruken av Granrudjordet i Brumunddal i dag, til en som har vært sulten noen dager, kontra for 25 år siden. Hva tror du hans mening er? Tror dere dette vil avstedkomme sosial ro i framtida?

Ta Hamar: Nå bygges resten av Ajer og Voll gård ned. Bare man leser forslagene til gatenavn på Volljordet, blir man kvalm, og det beviser, etter min oppfatning, det totale fravær av respekt, for andre enn de som er mette i magen. Hva kan Hamar gjøre, etter min mening:

1. Utnytt Vangsåsen først. Flotte utsikttomter på lav bonitet, men det krever litt annen infrastruktur selvfølgelig. Bybuss, bybane eller monorail.

2. Være pådrivere for tverrforbindelse Elverum – Raufoss.

Tenk dere utbygging av monorail fra Elverum til Raufoss, med automatiserte vogner, hvert kvarter, i begge retninger. Innlandet ville bli et arbeidsmarked, og boenhetene kunne legges i gangavstand til monorailen. Samtidig står man friere til å velge områder med lav bonitet hele veien. For eksempel vår lokale Taiga, områdene fra Myklegaard til Elverum. Lav bonitet, jomfruelig land, som utbyggere og arealplanleggere kan bruke fantasien på.

Med monorail gjennom området, sammen med vei og jernbane som i dag, er ikke dette utkanten lengre, men ypperlige boforhold som kan utvides nesten i det «uendelige». Her er det plass til mange grønne annonser. Ikke minst: By og Land- hand i hand.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke