hacklink
17. sep
Ulykke: Bildet i HA 3. januar fra påkjørselen på Kolomoen i september i fjor.Foto: Frank Brandsås
 
Kamp for lys og vegskulder på nye E6
Det er ikke lett å være politiker å kunne svare vettugt på spørsmål til enhver tid. Tor André Johnsen er delvis enig, står det i intervjuet i HA 3. januar.

Publisert: 12.jan.2017 14:09
Oppdatert: 12.jan.2017 14:39

Han vil også ha asfaltert vegskulder, slik det er på E6 mellom Letohallen og Oslo. Der er det både lys og tre meter vegskulder. Bygd etter motorveg H9 standard. Han opplyser at bygging av motorveger med «grønne» vegskuldre er en kvasiløsning. «Grønne» vegskuldre tror jeg betyr at vegen er så slett utenfor den hvite stripa og refleksstolpene at en kan kjøre dit utenfor veien når uhellet er ute i sommerhalvåret. Ut mellom refleksstolpene. Det er bare det at det er ingen sammenheng mellom «grønne» vegskuldre og mørk svart asfalt. Når den svarte asfalten kommer er det høst og vinter, og da brøytes det ikke utenfor den hvite stripa. Der er det brøytekanter da. I den mørke tiden må all stopp foregå i en av kjørebanene.

Når vi ser på bildet i HA 3. januar av påkjørselen bakfra på Kolomoen 23. september, går det klart fram at det er ikke langt fra den hvite stripa og til asfaltkantens slutt. Der kan vi se at kvasiløsningen til Johnsen ikke virker. Ikke en gang midt på dagen. Målinger viser 50 cm.

Når jeg ringer Vegdirektoratet får jeg opplyst at vegen de har bygd har vegskulder på to meter, og at vegen var bygd i tråd med vegnormalen som vi forholder oss til. Alle kan se at det ikke er to meter mellom hvitstripa og grøntarealet. 50 cm. Om vinteren er det brøytekanter der asfalten slutter. Enten er de ikke klar over hvordan vegen er bygd, eller så omgår de sannheten på sin måte.

Nye Veier opplyser at de skal bygge motorveg raskere og billigere. Det er klart de klarer det med denne begrunnelse. Punkt for punkt vil Nye Veier redusere motorveistandarden slik:

• Droppe veibelysning over lange strekninger.

• La terrenget ta seg av dreneringen i stedet for å bygge lukket drenering langs utvalgte strekninger.

• Redusere veibredde.

• Redusere krav til sikt.

• Redusere tykkelsen på asfaltlagene.

• Lage enklere frostsikring på utvalgte strekninger.

• Døgnhvileplassen for lastebilsjåførene blir ikke bygd.

Var det slik veg vi trodde Nye Veier skulle bygge våre veier? Skal tidligere dispensasjoner føres videre nordover til Mjøsbrua? Neppe. Jeg håper ikke det. Vegdirektoratet skal lage nye standarder som gir Nye Veier muligheter for å bygge veier uten at de må søke om dispensasjon hver gang.

Så tenker folk at hvorfor begynte Skarseth`n med dette nå? Kan han ikke vente og se? Det kunne jeg, men jeg er redd det ville være for sent. Nå kan saken belyses før bygging igangsettes. I tillegg får vi tid til å mobilisere mottiltak dersom sikkerheta til brukerne ikke ivaretas.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke