16. sep
guttorm tysnes: Når Taale Stensbye mener bompenger på RV25 Løten–Hamer er umulig fordi det finnes så mange brukbare sideveger, er det all grunn til å lytte. FOTO: Jo Kjetil Heggelund
 
Kan vi si nei takk til 1,5 milliarder?
Veg og bompenger: RV3/25 Løten- Elverum blir halvannen milliard kroner billigere enn da Stortinget vedtok prosjektet.

Publisert: 09.des.2018 16:59
Oppdatert: 09.des.2018 18:53

Vegvesen-veteran Taale Stensbye foreslår å bruke pengene på å bygge mer 4-feltsveg mellom Løten og Hamar – uten bompenger.

Lokalpolitikere i Løten og Elverum er uenige. Motstanden fører trolig til at Hedmark mister alle pengene. For da rikspolitikerne behandlet saken, ble privatbilistenes beløp på 3,3 milliarder kroner låst.

Bompengebidraget er for dette prosjektet fastsatt av storting og regjering til fast bidrag uavhengig av sluttkostnad til 3,3 mrd. 2016-kroner. Regjeringens forslag ble vedtatt i Stortinget 30. mars i fjor. (Stortingsproposisjon 45 S (2016-2017).

Det betyr i klartekst at Staten tar all risikoen for en kostnadssprekk. Bompengene skulle ikke økes. Men Staten har også muligheten til å få gevinsten.

Det er mange vegprosjekter i Norge som svært gjerne tar imot halvannen milliard kroner hvis Hedmark sier nei takk.

«En unik mulighet», sa prosjektleder Taale Stensbye til samferdselsminister Jon Georg Dale da han besøkte anlegget. Stensbye foreslo altså å bygge 4-felts veg videre fra Brenneriroa mot Hamar som en del av OPS-prosjektet. Hvorfor er det mulig?

Det er to viktige årsaker:

1. RV3/25 Ommangsvollen-Grundset er vedtatt som et helt spesielt prosjekt. Utvidelsen kan finansieres innenfor OPS-potten som er avsatt utenom ordinære statsmidler som krever NTP-behandling. I så måte er OPS-prosjektene mer å sammenligne med porteføljen til Nye Veier.

2. I kontrakten har entreprenøren Skanska forpliktet seg til utvidelser i kostnadene på 25 prosent. Mer veg i retning Hamar må dermed ikke ut på en ny anbudsrunde.

Ingen ønsker bompenger. Og når det først blir bompenger, ønsker vi at de skal være så lave som mulig. Det et lett å forstå lokalpolitikerne som fremmer dette kravet.

Det er også mulig å skjønne Elverum Høyres Yngve Sætre som mener det er urettferdig med bommer mellom Løten og Elverum og ikke mellom Løten og Hamar. Men er forslagene de kommer med realistiske?

Lavere bompenger krever en ny behandling i Stortinget. Her sitter det politikere fra hele landet som ønsker penger til sine prosjekter. Usikkerheten rundt et eventuelt forslag fra Hedmark og Oppland er stor.

Taale Stensbye er en av Norges mest erfarne vegutbyggere. Når han mener at bompenger på RV25 Løten–Hamer er umulig fordi det finnes så mange brukbare sideveger, så er det all grunn til å lytte.

I Innlandet jobber en for tida med Mjøsbyen. En viktig del av prosjektet er bedre kommunikasjon mellom ni kommuner der Elverum er et ytterpunkt i Hedmark.

4-felts veg mellom byene i prosjektet, vil bety svært mye for bosetting og arbeidsmarked. For Elverum vil en bedre veg til Hamar utvilsomt være en gevinst–selv om det blir bompenger øst for Brenneriroa.

En ting er sikkert: Ved stor lokal uenighet oppnår vi ingenting og det vil ikke bli en meter ekstra veg.

Hvis vi på en senere tidspunkt skal kjempe for 4-felts veg Løten- Hamar som en del av NTP-prosessene, vil det blir en svært vanskelig oppgave. Trolig helt umulig …

Det vil være trist å se på snorklippingen på OPS-prosjektet høsten 2020 og tenke på at Hedmark sa nei takk til en gratis gave!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke