16. sep
 
Karin Andersen og antall lærere

Publisert: 04.nov.2016 17:36
Oppdatert: 04.nov.2016 18:03

Karin Andersen klarer i sitt innlegg i HA 4.11. å få flere lærere til å bli færre. SVs midlertidige og 4-årige prosjektstillinger i ungdomsskolen gjøres av Høyre om til flere og faste lærerstillinger i barneskolen. Det sier mye om Karin Andersen og SVs forståelse for at innsatsen må settes inn tidlig at hun raser over dette.

SV og de rødgrønne satte i gang et 4-årige prøveprosjektet høsten 2013. Staten ga tilskudd til utvalgte kommuner for å få erfaringer med økt lærertetthet på ungdomstrinnet. Dette prosjektet blir avsluttet våren 2017 som forutsatt. Prosjektet vil så bli evaluert. Karin Andersen prøver å gi inntrykk av at dette var noe annet enn et prøveprosjekt. Da vil jeg minne om hva daværende Kunnskapsminister sa i budsjettdebatten da prosjektet ble vedtatt i desember 2012; «Dette er først og fremst en prøveordning for å høste erfaringer med hva økt lærertetthet vil bety. Der har vi hatt forslag til en ressursnorm på høring. Det mest offensive i det forslaget, nemlig 20 elever på ungdomstrinnet per lærer i snitt, men på skolenivå, ville ha medført i underkant av 700 nye lærere, men veldig mange og veldig små stillingsbrøker. Det tror vi ikke noen hadde kjent igjen. Derfor har vi nå prøvd å se hvordan vi gjennom en fireårsperiode kan høste erfaringer.

I Høyre har vi større tro på tidligere innsats og i stedet for de 600 midlertidige lærerstillingene dette prosjektet ga i utvalgte kommuner, har vi allerede bevilget 836 millioner kroner til en permanent satsing med 1.000 permanente stillinger på barneskolen. Vi satser på økt lærertetthet på 1.-4. trinn. Vi slår altså to fluer i ett smekk»; Midlertidig lærerjobber erstattes med permanente stillinger. Det burde jo glede Karin Andersen og vi fokuserer også innsatsen tidligere i skoleløpet. Det er en riktig politikkdreining.

Karin Andersen forsøker også å fraskrive seg ansvar for en utvikling som var under fullt inntog da de satt i regjering: Antall ufaglærte i skolen øker kraftig. Det er en stor utfordring. Det er en utfordring for alt vi forbinder skolen med og er en utfordring for lærerens status. Dette er ingen utfordring der en «kvikk-fix» finnes, men å øke læreryrkets status gjennom strengere opptakskrav er et langsiktig virkemiddel jeg har tro på.

Stortingsrepresentant (H)

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke