buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
 
Katastrofe for byutvikling i Hamar

0
Publisert: 02.mar.2016 04:00
Oppdatert: 02.mar.2016 04:00

NTP som danner grunnlaget for transportpolitikken i 12 år, men revideres hvert 4. år, er nå lagt fram. For Hamar og innlandet er det nok planene for intercity-utbygginga som har vært det største spenningsmomentet, selv om noen har ventet spent på veier og annet også.

Signalene i det siste slik jeg har oppfattet dem når det gjelder baneutbygginga, har vært sterkt press på utbyggingskostnader og framdrift i beslutningene. I tillegg er det sådd tvil om samfunnsregnskapet vil gå i pluss hvis banen forlenges videre nord for Hamar. Dette viste seg å stemme bra med NTP, bortsett fra at det ser verre ut enn jeg hadde håpet på.

Det ser ut som om det kun er planer for utbygging av tospors jernbane til Hamar, ikke gjennom Hamar og videre til Brumunddal en gang, Lillehammer er helt ute. De som ikke tenker seg om, og er Hamar-patrioter kan synes dette er ok. Det er vel ikke så viktig med dem i «dalstroka innafor», stasjonen kan ligge der den er. Jeg kunne for eksempel være troendes til slike tanker, men er nå muligens blitt en noe mer ansvarlig BBL-vara.

Jeg mener i alle fall klart at dette forslaget, det er jo bare det, er skikkelig ille, for Hamar spesielt, men også for hele innlandsregionen. For Hamar er det særlig ille, for uten trasévalg og utbygging gjennom Hamar må mye av byutviklinga settes på vent. I tillegg vil veldig mange med tilknytning til de tre hovedtraseene måtte leve med usikkerhet i flere år. Det vil sikkert få konsekvenser for boligomsetninga, rehabilitering, planer med mer.

Jeg er ellers av dem som mener at sammenslåinger og samarbeid før eller senere tvinger seg fram her i innlandet, skole, sykehus, kommuner, fylker, jeg mener også det er en styrke for alle i regionen; for boligmarked, arbeidsmarked, utdanning osv., at det blir tospors bane nordover også.

Jeg skulle dessuten gjerne sett en «snarvei» til Gjøvik i tillegg til Espen sine båter, men noe slikt står jo ikke på noen plan i det hele tatt. Det viktigste er at alle etter hvert bør innse at vi er sterkere sammen enn hver for oss, selv om jeg så absolutt kan unngå å oppleve noen gjennombrudd i så måte i min levetid. Ungdoms-OL, og kanskje ‘gjenbruks-OL, er det eneste vi klarer å få til sammen?

Konklusjon/håp: Siden NTP er en plan og lagt ut på høring, regner jeg med at alle interessenter mobiliserer på alle plan, inkludert å sende inn høringssvar. Slik planene er så står jeg ved at de er en katastrofe for byutviklinga i Hamar, og dårlige for hele regionen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat