buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
17. okt
Knut Fangberget: En bønn til naboene.
Foto: Eli J. Haugen
 
«Kjære naboer, vi må få vurdere hva som er best for Hamar»
Intercity og dobbeltspor gjennom Hamar til Brumunddal er en gladsak.

Publisert: 17.jun.2016 04:00
Oppdatert: 17.jun.2016 10:49

Hamar får store muligheter med firefelts E6 og IC dobbeltspor. Hamar blir 55 minutter med tog fra Oslo og rask togforbindelse mellom Eidsvold og Lillehammer vil gi ny vekst og dynamikk i regionen rundt Innlandshovedstaden Hamar. Neste år starter bygging av E6 fra Kolomoen, og dobbeltsporet er planlagt til Hamar 2024 og til Brumunddal i 2026 i Jernbaneverkets forslag til framdriftsplan i forslag til Nasjonal Transportplan 2018 – 2029.

Våre kjære naboer og ulike interessenter forteller oss stadig at «nå må Hamar tenke regionens beste og ikke hindre dobbeltspor til Hamar og videre nordover». Hamar tenker regionalt. Det skal en Innlandshovedstad gjøre. Vi investerer også regionalt, Hamar Kulturhus, Ankerskogen Svømmehall, Hamar Kino, Hamar Idrettspark er noen av de store investeringer vi har gjort på vegne av Hamarregionen.

Men, kjære naboer, vi må få lov til å vurdere hva som er Hamars beste trasevalg før vi bestemmer oss. Hamar Arbeiderblads måling for kort tid siden viste at 52 prosent vil ha et annet alternativ enn Jenbaneverkets (JBV) forslag til nedbygging av strandsonen.

Høyre og jeg ønsker en jernbanefri strandsone, det har vi ment lenge. JBV viste onsdag forslag til bebyggelse i strandsonen som kan virke forlokkende. Men det innebærer høyhus i Strandgateparken foran byen. Hamars kloke byplan med Strandgate og bebyggelse som omfavner Hamarbukta, og tverrgater som lar oss se mot Mjøsa, er vår stolthet. Med JBVs forslag blir dette historie.

Så kjære naboer og alle med interesse for Hamar, la oss få bruke høringsperioden og tiden fram til 21. desember da beslutning skal tas, til å utvikle alternativer til det mange opplever som en ødeleggelse av Hamars virkelige særpreg, - den fremste av Hamars «hærlighetsverdier» som Gehl Arkitekter kaller det.

Hamar kommunestyre vil nå legge alle traséer ut på høring, K1 Vest «dagens trase», K2 Midt med stasjon ved rådhuset og K3 Øst med stasjon ved Vikingskipet. Vi skal også gjennomføre mulighetsstudier for alle alternativene slik at de blir best mulig utredet og forbedret. Det fortjener Hamars befolkning og vi som politikere. Hvordan skal vi ellers treffe det beste valget?

Til slutt: Rolf Jacobsen beskriver Mjøsa som «innlandshavet med det store lyset» i diktet «Tanker ved Ånestadkrysset». Dette betyr svært mye for folk på Hamar. Jeg vil stå på for et trasevalg som gjør at dette lyset blir enda mer synlig fra Strandgata og byen. Det går an samtidig som jeg arbeider for at Jernbaneverkets ambisjon om jernbane til Brumunddal i 2026 får tilslutning i Stortinget.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat