Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
 
Klimaet og kjøttforbruket vårt

Publisert: 12.feb.2019 12:14
Oppdatert: 12.feb.2019 12:30

Kjøttforbruket vårt må halveres grunnet miljø, klima og sunnhet, leser vi. Kjøtt er både festmat og hverdagsmat. Kjøtt er tradisjon, samvær og hygge. Men hvorfor er det ikke sunt med mye kjøtt i kosten? Vi har «Kinastudien» som pågikk i 20 år fra 1983, et samarbeid mellom Cornell Universitet, Oxford Universitet og Det kinesiske akademi for forebyggende medisin.

De tok for seg kostholdet for 6.500 mennesker i det kjøttspisende Amerika, og de som stort sett levde på plantekost i Kina. De fant at vegetativt kosthold kan forebygge sykdommer som diabetes, benskjørhet, hjertesykdommer, nyresvikt, nervelidelser og en rekke autoimmune sykdommer. Andre forskningsrapporter har vist det samme. Ved høyt inntak av rødt kjøtt, særlig bearbeidet, øker risikoen for kreft, leddgikt, diabetes, Alzheimers og hjertesykdom.

Studerer man kurven over hjerte-karsykdommer i Norge fra 1920 og til i dag, vil man se at den falt og forble lav til krigen var over i 1945. Kjøtt skal helst produseres på grasressurser. Når dyr går på beite på inn- og utmark, omdannes gress til kjøtt og melk. Dette kjøttet er sunnere og med bedre fettsyresammensetning enn kjøttet hvor mye kraftfor er brukt. Norske kyllinger, høner, kalkuner og griser spiser utelukkende kraftfor som i hovedsak er karbohydrater fra korn og proteiner fra soya. Dette gir rask vektøkning og er billig.

Mais inngår i foret til alle husdyr i USA og etter hvert også i foret til de fleste norske husdyr. Dermed finner man maisproteiner ikke bare i alle kjøttprodukter, men også i matvarer som inneholder melk og egg. I Mais er det et søtningsmiddel som kalles høyfruktose- maissirup. Vanlig sukker består av glukose og fruktose. Det meste av glukosen forbrenner i musklene og andre celler i kroppen.

Fruktosen transporteres derimot rett til leveren hvor overskuddet omdannes til fett. Fruktose er blant hovedårsakene til blant annet høyt blodtrykk, diabetes og fedme mener noen forskere. Når så mais har funnet veien i produkter som brød, frokostblandinger, kjøtt, bearbeidet mat, yoghurt, supper, sauser og i retten taco, kan det bli for mye. Men en må ikke forbinde fruktose med frukt, det er veldig lite fruktose i frukt. Frukt i kostholdet hjelper til å opprettholde sunn vekt.

Mengden sukker er problemet og kan gi livsstilssykdommer. Så halvere begge deler, både bruken av kjøtt og av sukker kan være lurt for å beholde god helse.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke