hacklink
18. sep
 
Klimauka: Nok av utfordringer
Neste uke møtes verdens politiske ledere til klimakonferanse i Paris. Miljøvernminister Tine Sundtoft (H) reiser dit med forpliktelse og løfte om at Norge skal redusere forurensningsutslippene med 40 prosent innen 2030.

Publisert: 26.nov.2015 04:00
Oppdatert: 26.nov.2015 09:21

Det har et nesten enstemmig Storing vedtatt. Det vil kreve store endringer i vaner og adferd hos folk flest og politisk mot både nasjonalt og lokalt med upopulære valg og beslutninger.

I den lokale miljødebatten har jeg og flere, blant andre Bjørn Kristen Ørbæk, hatt debattinnlegg om plagsom biltrafikk i Strandgata med støy og eksos. På tider av dagene står trafikken og bussene kommer ikke fram. Ca 20 bybusser kjører gjennom Strandgata hver time. Uten busslommer blir det mange stopp og lange bilkøer.

Les også: Klima: fra vitenskap til politikk

Mange biler må vekk fra Strandgata for at bussene skal få plass, holde ruta og for at det skal bli trivelig å være der. Det gjelder også i innfartsvegene til Hamar i rushtida. Jeg opplever til tider å sykle raskere enn bilene over Stangebrua. Ja, - på det verste går jeg nesten like fort som matpakkekjørerne som sniker seg ved siden av. Ofte teller jeg at det i ni av ti privatbiler sitter det kun en person.

Det er ikke nyttekjøring og transport for folk som bor utenfor et godt kollektivtransporttilbud jeg vil til livs i dette innlegget men de som uten særlig ulempe kunne brukt bena, sykkel eller bussen. Stange og Brumunddal har halvtimesavgang med buss og tog en gang i timen til Hamar. Åker og Bekkelaget har seks busser, og innen Hamar by har de fleste bybusstilbud fire ganger i timen på hverdager. Det er mange gode grunner til å la bilen bli stående i garasjen.

Jeg hadde nylig også et debattinnlegg om betydningen om god korrespondanse mellom tog og buss i Hamar og mulighetene som ligger når buss/tog samarbeider. Skal det lykkes, må bussen få plass i gatebilde og ha forutsigbare rutetider. For å få til dette må det til sterk lut og tiltak. Her er noen ideer til klimatiltak:

• Gjennomkjøring forbudt i Strandgata fra Victoria undergangen til Stortorget. Gata er åpen for buss, taxi, HC-biler, varelevering og biler til/fra parkeringshuset under Østre Torg

• Gjeninnfør enveiskjøring i Grønnegata og Østregata

• Innfør tvungen parkeringsavgift på kjøpesenter og treningssenter

• Hvorfor ikke bompengering på innfartsveiene til Hamar slik det er i blå-blå Tønsberg?

Dette er tiltak som vil gjøre sentrum i Hamar triveligere å være i. Mer handel vil skje i nærmiljøet der folk bor og styrke nærbutikkene. I følge en nylig undersøkelse lagt fram av Statens Vegvesen, handler folk som går eller sykler i sentrum mer enn bilister.

Begrensning av biltrafikken i sentrum står på dagsordenen i mange byer og tettsteder i inn- og utland. Ordfører Lene W. Conradi (H) i Asker avsluttet et innlegg i Aftenposten nylig: «Planene for nytt veisystem innebærer et transportnett der de miljøvennlige alternativene blir de meste attraktive å velge. Da vil flere la bilen stå. Restriktive tiltak, som bompenger, vil også bidra sterkt.»

Det er bekymringsfullt hvordan polarisen smelter og havhøyden stiger. Ekstremvær blir det mer og mer av. Kong Harald var på Sørpolen sist vinter og uttalte noen kloke ord til ettertanke omtrent slik: «Hver generasjon bør innrette seg slik at kloden blir overlatt til neste generasjon i en bedre helsetilstand enn man blir født inn i.»

Det er snakk om vaner, holdninger og ansvar for våre etterkommeres livskvalitet, og for at Norge skal nå vedtatte klimamål. Både for politikere og enkeltpersoner dreier det seg om å ta et ansvar. Det er faktisk ikke det verste man kan gjøre.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke