Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Skolebarn: Det skal bringes fram mer kunnskap om kjønnsforskjellene i skolen.
 
Knekking av kjønnskoden i skolen
Likestillingssenteret er positive til at regjeringen har oppnevnt et ekspertutvalg for å frambringe mer kunnskap om kjønnsforskjellene i skolen.

Publisert: 01.sep.2017 16:56
Oppdatert: 01.sep.2017 16:59

Utvalgets oppgave er å se på årsakene til at gutter gjør det dårligere enn jenter og hvorfor kjønnsforskjeller oppstår. Utvalget skal komme med forslag til tiltak for å jevne ut skjevheten mellom kjønnene. Temaet er forholdsvis lite utforsket, sier utvalgets leder og direktør for Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg. Det er imidlertid gjort noe forskning på området.

Harriet Bjerrum Nielsen ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo har kommet med innspill i den offentlige debatten om gutters frafall i skolen. Bjerrum Nielsens forskning gir kunnskapsstatus om dagens situasjon, og som hun selv skriver i en kronikk i Aftenposten 25.februar i år, er det muligens like relevant å åpne problemstillingen til ikke å omhandle bare kjønn, men også sosioøkonomisk og etnisk bakgrunn. Hensikten med dette er at vi får mer kunnskap om elevene som sliter med skolegangen, uavhengig av kjønn.

Videre bør utvalget benytte kjønnsforskningen som en av flere innfallsvinkler til å få mer kunnskap om et stort og sammensatt tema. Barna som starter skolegangen i disse dager har vokst opp i omgivelser der leker og aktiviteter ofte er forankret til hvilket kjønn de tilhører. Der guttenes helter formidler et budskap om fart og høyt aktivitetsnivå, er budskapet til jentene rettet mer mot å være snill, pen og tålmodig. Denne forskjellen kan bidra til at jenter og gutter er ulikt rustet når de starter skolen. Spørsmålet er da: I hvilken grad finnes det ulike normer og forventninger til jenter og gutter som påvirker evnen, viljen og lysten til læring?

Forskjellen i forventninger er interessant å se nærmere på uavhengig av hvorvidt vi mener jenter og gutter er biologisk forskjellige fra naturens side, eller om vi mener at kjønn er noe som blir kulturelt skapt i samhandling mellom mennesker.

Finnes det forestillinger hos lærere og elever at det er mer akseptabelt for gutter å ha en atferd som virker hemmende for læring enn for jenter? Er det mer akseptabelt for guttene å være «bajas», utfordre læreren eller innta en holdning til undervisning og lekser på en måte som gjør at de oppnår dårligere resultater? Mer inngående svar på disse spørsmålene er viktig for å belyse i hvilken grad generalisering rundt kjønnskategoriene er med på å hemme eller fremme evne til læring. Et kjønnsteoretisk perspektiv er helt nødvendig hvis vi ønsker å knekke kjønnskoden i skolen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke