hacklink
18. sep
Elbil: Det kan bli kø for å kjøpe og kø for å lade elbilene.Foto: Heiko Junge, NTB scanpix
 
Kø for å kjøpe, kø for å lade
Elbil: Framtida for elbilen i Norge er i ferd med å støte på to alvorlige problemer:

Publisert: 30.mai.2018 13:31
Oppdatert: 30.mai.2018 13:52

Sjansen for at din neste bil blir en elbil vokser for hver dag. Samtidig øker sannsynligheten for at du må stå i kø for å skaffe deg elbil, og deretter stå i kø for å lade den.

Alle de store bilprodusentene kommer nå med elektriske modeller: Volkswagens ID, Mercedes EQ, BMW i3, Jaguar iPace, Tesla 3, Nissan Leaf 60, Audi e-Tron.

Salget av elbiler er i ferd med å gå i taket i Norge. Det skjer blant annet fordi norske myndigheter har satt seg et mål om at i 2025 skal alle nye biler som selges være elektriske. Norsk elbilpolitikk har vært en nesten ubetinget suksess: Avgiftene er lave, rekkevidden øker og batteriprisen synker. Elbilen er nå i ferd med å bli svært konkurransedyktig i Norge.

Det er imidlertid to store utfordringer som må løses. Det ene er lengden på ventelisten for å få seg en elbil. Det andre er lading. NAF frykter kort fortalt at det blir kø for å få tak i elbil, og kø for å lade elbil. Norge er ikke rigget for den elbil-revolusjonen som nå er i ferd med å utfolde seg.

Det norske ladenettet er ikke i nærheten av å være godt nok utbygget. Infrastrukturen står overhodet ikke i stil med antallet elbiler som kommer, når målet er at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025.

• Det må bygges langt flere og langt sterkere hurtigladere for elbiler enn det som hittil har vært planlagt. Nye beregninger fra NAF viser at det må bygges 1.600 ladepunkter bare i 2019. Det er like mange som det finnes i hele Norge i dag. Til sammen mangler vi nærmere 10.000 ladepunkter for å ha en ladeinfrastruktur som står i stil med antall elbiler vi har i 2025.

• I tillegg bør alle nybygg ha krav om at minst 20 prosent av parkeringsplassene skal settes av til ladbare kjøretøy. I dag finnes det ikke en slik regel. EU har vedtatt 10 prosent, men det er for lavt for Norge. Prosenten bør ligge i forkant av utviklingen i den norske elbilparken.

• NAF mener det må innføres momsfritak på kjøp og installasjon av hjemmeladere. Det er fordi hjemmelading kommer til å bli den mest vanlige ladeformen, og den må gjøres effektiv og trygg. Allerede i dag lader 94 prosent av elbileierne hjemme. De aller fleste i Norge – 75 prosent - kan parkere bilen like utenfor der de bor, på egen eiendom. En profesjonelt installert hjemmelader reduserer faren for brann, og den kan gi større ladeeffekt sammenliknet med en vanlig stikkontakt. Intelligente ladere kan styres til å lade bilen når strømprisene er lavere, utenom effekttoppene.

Samtidig som tempoet i bygging av ladestasjoner må økes kraftig, må regjeringen være årvåkne og sørge for at Norge fortsatt er et attraktivt marked å selge elbiler i.

I dag er det 32 000 personer som venter på elbil – og den køen kan bli lengre. I verste fall kan ventelistene for elbil bli lenger enn ventelistene under bilrasjoneringen på 1950-tallet.

Noe av problemet med å skaffe Norge nok elbiler er åpenbart knyttet til fabrikkproduksjon og logistikk. Opel har sluttet med å ta inn flere på venteliste for sin Ampera-e. Tesla har problemer med å nå sine egne produksjonsmål for Model 3.

Norge må få høy prioritet hos produsentene. I tillegg kan det bli en stor utfordring at Norge rett og slett ikke blir prioritert av de europeiske produsentene.

Det er fordi salg av elbiler i Norge ikke teller med i EU-statistikken. Og den statistikken er viktig, fordi EU har pålagt bilprodusentene både lavere utslippstall og strengere målemetoder for CO2. Elbilen – som slipper ut null gram CO2 per kilometer – er et perfekt bidrag til å holde klimatallene lave. Men norsk bilomsetning regnes foreløpig ikke inn som en del av det europeiske regnestykket. Det bør den gjøre.

Dette må følges opp politisk raskest mulig, slik at Norge skal være sikret prioritet hos de europeiske bilprodusentene. Saken ligger nå i Stortinget. Den saken bør behandles før Stortinget tar ferie. Dette er et svært viktig skritt for om Norge skal nå målet vi har satt om 100 prosent elektrisk nybilsalg fra 2025.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke