17. sep
 
Kommentarer til økonomien

Publisert: 10.nov.2016 17:23
Oppdatert: 10.nov.2016 20:29

Leder for Briskebyen velforening skriver i HA at «Ingen kommer lenger unna at økonomi blir ett av få hovedkriterier for valg av trase gjennom Hamar.» Det er det mange som har hevdet.

Det står videre om valget mellom øst og vest: «Legges en milliard til for et tilsving for Rørosbanen som Jernbaneverket krever, pluss usikkerhet i analysene opp mot 10 prosent, vil kostnadsforskjellen være liten mellom bro over Hamarbukta og stasjon ved Vikingskipet.»

1. kommentar: Jernbaneverket har sagt at et kort tilsving koster 200 millioner, ikke 5 ganger så mye som beskrevet i innlegget. 2. kommentar: Det er greit å sammenlikne kostnadene for de forskjellige alternativene, men skal man regne inn usikkerhet på opp mot 10 prosent, så må man gjøre det for alle alternativer. Noe annet blir useriøst.

De som er opptatt av kostnadene vet også at 10 prosent økning blir mer, jo dyrere utgangspunktet er. Regnestykket, slik det er presentert i innlegget, kan vi derfor se bort fra.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke