Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
H5: En skisse som Jernbaneverket understreker er omtrentlig.
 
Konsekvenser for Stange og Ottestad
Under kveldsola over Mjøsa ser jeg for meg «monsterjernbanen» stiger mot Hamarlandet til stasjonen høyt oppe ved siden av Vikingskipet.

0
Publisert: 05.nov.2014 07:15
Oppdatert: 05.nov.2014 07:18

MENINGER

Trase H5 får konsekvenser for Mjøsa som verken er presentert eller diskutert offentlig. En slik barriere mot Mjøsa er for oss på Stangesiden lite å trakte etter. Den vil gå lenger ut og berøre flere. Det minste som må kreves fra Stange er at en stasjon ved Vikingskipet må legges lavest mulig i terrenget.

Hamar er «jernbanebyen» og «regionhovedstaden». Hamar er «min by», om ikke min kommune. Jeg liker levende byer. I levende byer er det også støy. Og folk kommer og går - med tog. Et sentrum trenger folk og røre. Jernbanen er «livsnerven». Hamar sentrum er «dødt» nok, og enda flere forretninger flytter ut. Hvem fornemmer jernbanetradisjonen og ser Strandgata, parken, kulturhuset, båthavna, Skibladner, Koigen, stupetårnet, strandpromenaden og hele Mjøsa uten å reise gjennom byen. Vi vil vel vise byen fram? Og reiser vi med «lokaltoget» fra Stange, er det i sentrum vi vil gå av.

Vi er i mulighetenes tid her i landet, og da er min jernbane gjennom Hamar slik: Med lavere fart kan kurven ved Koigen gjøres krappere. Alle persontog stopper uansett og tåler godt en sving i Hamar. Farten på godstogene må tilpasse seg byen, ikke motsatt, og det blir mindre støy også. Dagens persontog er nesten lydløse bare skinnegangen er god. Mer stillegående godstog med tiden og mer gods på Solørbanen oppfatter jeg som realistiske argumenter for å bevare dagens jernbane.

Min visjon: Mjøsa må ikke få noen skjemmende jernbanebru. Det er Mjøsa folk skal se fra strandpromenaden. Mjøsa kan fylles ut enda en gang, aller helst med masse fra tunnelen som begynner ved bryggeriet. Hamar får et minimum av spor. Spor 1 fra Elverum fortsetter med togtrikk til Jernbanemuseet og «legesenterstranda». Spor 2 og 3 til persontogene. 1-2 spor til kryssing. Verkstedshallene og Jernbanemuseet er fortsatt knyttet sammen. Skiftespor for gods, parkerte tog og materiell som er satt til side er det plass til på Sørli i Stange.

Selv om ikke hele jernbaneområdet frigis til andre formål, blir likevel Hamar større. Hamar vokser enda en gang mot Mjøsa. Mjøsa er stor nok til å ta imot Hamar. Vi kan lage en «Hamar brygge». Vi kan bygge ei vakker bru over jernbanen, over til «Seaside» med lav bebyggelse som skjermer mot togene, med strandpromenade, tidsmessig båthavn og en flomsikker Skibladnerbrygge. Koigen lever videre som en perle av en badestrand og aktivitetspark, smykket av klokkespill og stupetårn. Passasjerene som ser dette får kanskje lyst til å gå stien mot Domkirkeodden en gang.

Jeg er som flere redd «kapitalen» vil ha dagens jernbaneområde til høye hus som stenger mot Mjøsa mer enn noe annet, og at det tillates om det gir gode inntekter til kommunen. La området ved Vikingskipet utvikle seg videre med næringslivsbedrifter. Og kan ikke nye spor gjennom byen bygges som flomvoll mot Mjøsa?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke