17. sep
Vest: Jernbaneverkets skisse som viser korridor vest med kulvert.
 
Korridor vest er best
Jeg har lenge forsøkt å henge med i kommentarene i HA som pågår om beste løsning for doble jernbanespor gjennom Hamar.

Publisert: 27.jul.2016 04:00
Oppdatert: 27.jul.2016 09:01

Jeg er overrasket over hvor lite man snakker om de store endringene i bebyggelsen og hva dette får av betydning for den enkelte. Korridor Midt vil jo være det som gir de største inngrepene i eksisterende bebyggelse og fører til at mange må gå fra sine hjem, spesielt i Østbyen. En stasjon under bakken gir også større inngrep i terrenget i byggeperioden, og er en dårlig løsning.

LES OGSÅ: Slik mener de kulverten kan utvikle Hamar

Korridor Øst – med Vikingskipet stasjon, vil rasere dagens næringsbygg rett overfor Vikingskipet, i tillegg til at det også er fare for de få jordene vi har igjen forsvinner. Hvor har Hamar tenkt å tilby erstatningstomter for disse næringsbyggene og brannstasjonen i Hamar?

Hamar trenger disse arbeidsplassene, så pass på at de ikke havner i industriparken i Ringsaker. Det er i dag god bussforbindelse dit fra Hamar (IKEA), hvor mange andre Hamar-bedrifter allerede har etablert seg.

På skissene som viser Vikingskipet stasjon, blir dagens luftige beliggenhet for Vikingskipet ødelagt for alltid. Vikingskipet er i dag et varemerke for Hamar, så ikke ødelegg dette området med en stasjon. Ikke del opp dagens sentrum av Hamar i to.

Korridor Vest har to alternative løsninger fra JBV. Jernbanen på fyllingsbro i Mjøsa bør ikke aksepteres. Derimot korridor Vest i kulvert og tunell må være en genial løsning, som gir flott adgang til strandsonen og den beste og mest skånsomme løsningen for Hamar.

En kulvertløsning slik Gunnar Holm, Magnar Børresen, Olav Skipnes og Bjarne Øygarden foreslår med en dypere kulvert som starter lengre sør enn JBVs forslag, vil gi en god løsning som vi bør kunne samles om. De foreslår også parkeringshus på utsiden av dagens spor mot Tjuvholmen med adkomst til stasjonen med heis eller rulletrapp opp til bru over sporet. Dette gir en god løsning for parkering, og frigir plass til kollektivtrafikken ved jernbanen.

At noen av togets ledningsmaster og kjøreledning blir synlig i kulverten inntil toget kommer så lavt at det går inn i kulverten, må vi kunne leve med. Det er normalt at slike installasjoner er synlige på elektriske tog. Denne løsningen gir den åpne strandsonen som alle ønsker, uten store inngrep for beboerne i Hamar.

Koigen blir bevart og utvidet og kostnaden vil langt på vei dekkes av JBV, om man spiller kortene riktig. JBV ønsker fyllpass for masse så nær anleggsplassen som mulig. Utfylling rundt 8-metersplanet og Koigen vil være ideelt, samtidig som vi får en ny og bedre småbåthavn.

Det blir ryddet og pyntet når de er ferdig med kulverten. Legger man god arbeid i planleggingen av taket, vil vi får et kjempefint parkanlegg og sykkelvei og biladkomst til Tjuvholmen/Espern. Dette vil også sikre at fremtidig fortetting i dette område ikke blir aktuelt.

Med Korridor Øst og Midt, vil det gamle sporområdet ved stasjonen og videre nordover bli frigitt til Rom eiendom, som eier dette området. De får da store muligheter til å bebygge dette området til boliger/næringsbygg, noe vi ikke ønsker. Vi vil få gjennomført planlagt fortetning av boligbygg på Espern og hotell på Tjuvholmen, så det blir nok bebyggelse rundt dagens stasjon, om man skulle velge Korridor Vest.

Da har vi spart Hamar for store inngrep og kostnader som sikkert blir dyrere enn antydet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke