Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Korridor Vest med kulvert er best
27. august skriver sjefredaktøren i HA, Carsten Bleness at JBV i folkemøtet 25. august har kommet nærmere et realistisk bilde av hva en kulvertløsning i korridor Vest kan tilby for Hamar.

Publisert: 08.sep.2016 04:00
Oppdatert: 08.sep.2016 08:28

Undertegnede var også på dette møtet og synes det fremlagte forslaget fra JBV gir en god løsning for å få en tilnærmet jernbanefri strandsone uten for store inngrep i byen. JBV ga inntrykk av at de fortsatt jobber for å finne den beste løsningen på kulverten, slik at den skal bli så lav som mulig og samtidig tilfredsstille de tekniske krav som stilles til stasjonsområdet for transport.

LES OGSÅ: Kulvert frigjør strandsonen

Det har vært flere negative innlegg for korridor Vest, om at «det blir stort og støyende anleggsarbeid og at det vil ta mange år før de er ferdig.»

Men det blir da ikke noe mindre støyende anleggsarbeid for korridor Øst? Her må man bygge bruer over Vangsvegen og Stangevegen, for at toget skal kunne krysse under uten hinder for biltrafikken, og nye adkomstveier inn i området frem til Vikingskipet stasjon. Alle industribyggene, brannstasjonen, og vandrerhjemmet. må rives og erstattes. Vikingskipet er et fantastisk bygg og et varemerke for Hamar, og bør derfor ikke bli inneklemt. Bygget brukes jo til mange arrangement.

LES OGSÅ: Hamar og jernbanedebatten

Flere innlegg i debatten går for korridor Øst og at denne løsningen vil gi Hamar en mulighet til å utvikle og fortette byen i en sammenheng fra Espern til Stortorget.

Det vil si: bolig/kontorbygg på 8-metersplanet og på arealet som vil bli frigjort fra jernbanespor.

Noen av de som synes korridor Øst er et flott alternativ har gitt uttrykk for at «da får man fri sikt fra Strandgata og kan sitte på Tante Gerda og drikke kaffe og se Mjøsa».

Hva da med fortetningen med byggene som garantert vil komme i det frigitte området?

Da tror jeg at en kort vegg av kulverten over bakken fra Hamar stasjon og 200 meter nordover som så forsvinner under bakken og ned i Mjøsa vil være å foretrekke. De som tror at man i fremtiden skal få grønne plener og parkanlegg over hele dette området blir nok skuffet.

Korridor Vest gir oss det beste alternativet med minst inngrep og som løser atkomsten til Mjøsa utmerket. Vi har levd godt med forholdene slik de er i dag, selv om undergangene er smale og lave. Tenk hvor bra det blir når kulverten fører jernbanen under Mjøsa og inn i tunell. Vi må da kunne leve godt med det de neste 100 år?

Hvorfor skal vi rasere byen med nytt jernbanespor og togstøy for flere innbyggere, når vi kan føre toget sydfra rett gjennom Hamar på eksisterende areal frem til dagens stasjon? For så å sende toget nordover ned i en kulvert og ikke se eller høre noe mer til det? Vi får minimale støyproblemer med denne løsningen.

Parkering lar seg løse mellom dagens stasjon og Tjuvholmen innenfor det området som JBV disponerer i dag. På innsiden mot byen vil det bli muligheter for å hente og sette av passasjerer samt plass for bussterminal / taxi.

Vi har også større sjanse for å få grønne plener og åpenhet over kulverten fra Strandgata/ Strandparken frem til Mjøsa, uten bebyggelse og med en flott badestrand opparbeidet av JBV.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke