Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
DISEN: Denne illustrasjonen viser hvordan dobbeltsporet kan legges utenom bebyggelsen på Disen. Illustrasjon: Stein Brohjem
 
Kraftige beskyldninger
I HA 13. oktober uttaler velforeningslederne Jensen og Larsen seg med meget kraftige uttrykk og beskyldninger om desinformasjon fra Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.

Publisert: 15.okt.2015 04:00
Oppdatert: 15.okt.2015 09:32

Vi hadde håpet, i tråd med Hognestads leserbrev og HA-lederens oppfordrende støtte, at vi som meningsmotstandere hadde blitt omtalt i noe mer saklig form.

9. oktober ønsket vi å formidle:

Politikernes rett og plikt å gi rammer til planleggerne før de setter i gang. Siden dette arbeidet har pågått av Jernbaneverket (JBV) etter høringen i 2012, mente vi at vedtaket i juni 2012 var berettiget informasjon.

Fremtidens togtrafikk vil bli mange ganger større enn dagens, noe som gir vesentlige utfordringer i forhold til utsikt, støy m.m. for sentrum og Koigen, dersom «Vest» velges. Det må bygges etter bl.a. krav til flomsikkerhet. Den vil ligge der i mange generasjoner.

Løsningen for «Vest» nordover fra Hamar stasjon og foran sentrum vil måtte gå på fylling eller bru. Vi valgte å vise den siste løsningen, ikke ulik JBVs ideer.

Vi har prøvd å vise at det finnes alternativer til «Vest», ved å optimalisere H2 til det JBV nå kaller «Midt» og justering av trasé for «Øst», slik at mest mulig av bebyggelsen spares. Dette blir tydeligvis sett på som negativt. Siden vår strek var for tynn, så viser vi den her litt bredere, i en bredde et dobbeltspor vil ha. Fortsatt spares mest mulig bebyggelse.

Vi ser at dere skriver at et ja til «Øst» oppleves «som det reneste tøv» og at vi mener at den er «både akseptabel og gjennomførbar». Den kritikken rammer også JBV. De tok selv den med i sitt høringsforslag i mai og kommunestyret aksepterte utredet i juni 2015.

Vi har vært åpen for samarbeid og konstruktive diskusjoner med bl.a. politiske partier og velforeninger for å finne gode løsninger for Hamar. Mange har vi hatt gode dialoger med, og vi er fortsatt interessert og positiv til et samarbeid også med Disen hageby vel og Briskebyen velforening om det skulle være ønskelig.

Vi vet at stasjonsområdet blir stort ved Vikingskipet, men der er det heldigvis ikke boligområder som rammes. Vi ser velforeningenes illustrasjon, men den blir vel ikke mer objektiv eller realistisk selv om det er en jernbaneingeniør som har tegnet den.

Det er heller ikke slik at dobbeltsporet må bety «en ca. to kilometer lang bru minimum sju meter over gateplan fra Ottestad til Disen/Børstad», slik dere skriver. Dere burde, for ikke å bli beskyldt for desinformasjon, også opplyse om at JBV har et realistisk alternativ på bakkenivå for trasé «Øst».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke