hacklink
buy instagram followers
19. sep
Ankerskogen: Tilbudet må ikke bli dårligere.FOTO: Ander Grobstok Dalen
 
Kroken på døra for Ankerskogen?
Jeg håper ikke at det skal ende med kroken på døra for Ankerskogen, men styret er på god vei med forslaget om å spare inn 15,5 årsverk.

Publisert: 03.des.2015 04:00
Oppdatert: 03.des.2015 10:08

Årsaken er at det ikke er generert tilstrekkelig inntekter siden gjenåpningen.

Grunnen til sviktende inntekt skulle være åpenbar for de fleste, med unntak av styret ser det ut for. Så hvorfor kommer det ikke nok besøkende til det flotte anlegget? Inngangsbilletten er naturligvis altfor høy. Skal du lokke til deg kunder må du skape lyst til å komme. Ikke bare en gang, for nysgjerrighetens skyld, men gang på gang, fordi det er økonomisk mulig i tillegg til alt det andre.

Les også: Foreslår å kutte 15,5 årsverk

Det er solgt mange måneds- og sesongkort og det er vel og bra. De som kjøper disse ville komme uansett, fordi de bruker anlegget til trening, like mye som kos. Disse skaper et økonomisk grunnlag for driften, men det er alle de andre som skal skape inntektene.

Da det originale anlegget var nytt, og var flottest i Nord-Europa, kostet dagsbilletten ikke mer enn at det var OK å gå og svømme en gang eller to i uka for de som ikke ville kjøpe halv- eller helårskort. Slik det er i dag er det få som ser seg råd til mer enn noen få dagsbesøk i året, fordi det koster en liten formue for en familie.

Og nå håper altså styret å rette på dårlige inntekter ved å redusere tilbudet. Det er som å skyte seg i foten fordi den ikke løper fort nok.

Jeg kan fortelle om et sammenlignbart tilfelle fra Kristiansand. Der handlet det om bybussen. Problemet for bybussen var det samme, det var for få passasjerer til at det lønte seg å opprettholde tilbudet. Svaret ledelsen kom opp med var å øke billettprisen og redusere antall avganger. Det førte i sin tur til enda færre passasjerer, og påfølgende kutt i antall linjer. Så lenge det er enklere å bruke privatbilen når du skal til byen for å handle, besøke lege eller annet enn å dra til og fra jobben, frister det ikke å bruke bussen, som du i tillegg må vente vel og lenge på.

Løsningen, for å øke inntektsgrunnlaget, er å gjøre det motsatte. Prisen må ned, frekvensen og antall linjer må økes. De som bruker privatbilen må vite at de ikke trenger å vente lenge på neste buss. Da frister det å la bilen stå og slippe å lete etter parkeringsplass.

Det samme må til for Anker’n. Billettprisen på dagsbillettene må ned til et nivå som lokker de sporadiske besøkerne til å komme oftere tilbake. Det bør helst ikke koste mer enn 50 kroner pr besøk og en familie på fire bør ikke betale mer enn 150 kroner. Familier som får gjester skal være så glade for tilbudet at de ivrer for å få gjestene med på en badeopplevelse, og gjestene skal ha et besøk i Anker’n som mål når de kommer til Hamar.

Oppfordring til styret: Få tak på en skikkelig kremmer, en som er i stand til å sette opp en lettfattelig kalkyle for hvor mange gjester en kan vente å lokke til badeanlegget med en solid reduksjon på inngangsbilletten. Gå så ut og fortell befolkningen hvor gjerne dere vil ha dem på besøk, og la dem forstå at det er de som er de viktigste for at Anker’n skal bestå. Og riv først og fremst forslaget om kutt i småbiter og kast det. Lykke til.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke