Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
ILLUSTRASJON: Privat
 
Kulvert mot vest– vi ser ikke noe bedre alternativ
Etter å ha lest uttalelser fra politikerne de siste dagene, ser vi mye vi kan være enige i.

Publisert: 30.jun.2016 04:00
Oppdatert: 30.jun.2016 09:49

Blant annet dette: «Vi vil ha utsyn mot Mjøsa fra kvartalsstrukturen, og det er uaktuelt for oss å bebygge Åttemeteren».

*«Strandområdene er svært attraktive og samtidig utsatt for et stort byggepress. Nedbygging av disse områdene er ikke ønskelig»

*«Og vi vil ikke ha broen».

*«Han tror det vil bli stort press for å bebygge Åttemetersplanet dersom jernbanen forsvinner.»

*«Dersom jernbanen legges i kulvert, ser vi det som en mulighet til å få statlig drahjelp til å opparbeide et Koigen 2.»

Mye av det som er sitert, er også et mål for vårt engasjement. Vi mener det er mulig å føre kulverten godt under Hamarbukta og starte nedsenkningen ved Jernbanekafeen, og ikke midt ute i Hamarbukta slik JBV har foreslått. Men dette går vi ut fra JBV vil komme til å vurdere nærmere i planleggingsprosessen dersom kommunen bringer det inn som et ønske.

Ved å senke sporene på nåværende stasjon og med en kulvert (se kart!) under 8-meters planet, vil ikke toget gå i strandlinjen, men under båthavna og bakken til fjell-tunnel ved Bryggeriet. I HA 23. juni er det også et kort og fyndig innlegg av Sjur S. Jensen der han foreslår å flytte perrongene på Hamar stasjon sørover så kulverten kan skjules bak stasjonsbygningen og komme raskt ned under bakken. Han er inne på noe av det samme som vi foreslår.

Vi har undret oss mye på hvorfor JBV har kommet med forslag om å fylle opp Hamarbukta og kreve at det skal bygges høye blokker der. Dette burde de vite faller på steingrunn. Én av de tekniske grunnene er slik vi forstår det, at sporvekslerne ikke kan ligge i ei helning ned i kulverten.

Dette tror vi kan løses ved å flytte sporvekslerne sørover slik at de starter ved Jernbanekafeen, og la senkningen begynne der. For stasjonen betyr det at perrongen kanskje må flyttes 200 m sør for Jernbanekafeen. Det kan noen synes er langt, men det er enda et stykke igjen til Vikingskipet!

Våre utregninger bygger på at spornivået på stasjonen blir om lag som i dag, rundt 125 moh. Da må det være et vern rundt sporområdet i flomsikker høyde (127,4 moh.). Innenfor et slikt flomsikkert vern kan egentlig sporene legges friere enn om selve sporene må ligge flomsikkert.

Og hele sporområdet fra Espern til Jernbanekafeen blir på hele 970m, noe som er lenger enn det planlagte sporområdet ved Vikingskipet. For hver meter sporene senkes i nordenden av stasjonen kan perrongene flyttes 50 nordover. Så her er det mange muligheter når detaljplanleggingen starter! Slik får vi stasjon i sentrum, ingen nedbygging av 8-metersplanet, utsikt mot Mjøsa fra hele Strandgata, ikke tog i strandsonen og en stor park fra stasjonen over Hamarbukta til Koigen! Vi tror det kan bli et flott område!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke