16. sep
VEST: Korridor Vest med kulvert, skissert av Jernbaneverket.
 
Kulvert/bru ikke bærekraftig for Hamar
«Bærekraft» defineres som «en utvikling der dagens generasjon kan realisere seg så fremt det ikke går på bekostning av fremtidige generasjoners muligheter til å realisere seg».

Publisert: 17.aug.2016 04:00
Oppdatert: 17.aug.2016 10:37

Bærekraft ble første gang definert i (Gro Harlem) Brundtland-rapporten i 1987 og senere utdypet i FNs handlingsplan, Agenda 21, i 1992, med blant annet dette: Det må utvises spesiell «varsomhet» ved en utvikling som innebærer «usikkerhet», «risiko» og «irreversible prosesser».

«Århundrets største miljøinngrep» i Hamar, den dobbeltsporede jernbanen, er nettopp det, - en «irreversibel prosess» med «usikkerhet» og «risiko» for dagens og framtidas generasjoner.

Dette viser etableringen av gigantene Maxi og Stadion. Kan politikere forsvare at disse to er assimilert i helheten når vi ser at bærekraften i sentrum svekkes? Nei. De kan ikke det. Dette viser at sentrum i Hamar er lite og sårbart. Ethvert stort inngrep får «irreversible» følger for helheten hvis en ikke utviser «varsomhet».

LES OGSÅ: Hvordan kan kulverten utvikle Hamar

Hva vet vi om framtidas generasjoner? En masse. Vi vet at de er dagens barn og unge. Vi vet at de er som dagens generasjon - opptatte av trygghet. Kanskje i enda sterkere grad fordi de vil vokse med byens økende tetthet. Trygghet er det viktigste grunnlag for lykke. Trygghet er å føle seg bekreftet gjennom familie, historie, nærmiljøer, infrastruktur, rekreasjon og møteplasser. Det blir viktigere og viktigere med åra.

Dagens generasjon med så mange som 15.000 strandsone-/brygge-/Skibladner-entusiaster vil kunne vise sin motstand mot dette som nå truer tryggheten. Det er deres miljøer, tradisjoner, historie, tanker og levesett som utfordres. Dette vil selvsagt ikke være til å leve med for et bærekraftig fellesskap i en liten by.

Børresen, Holm & co hensyntar dagens generasjon ved å ville fjerne dagens hindrende jernbanetrase. Men dette er jo kortsiktig og ikke bærekraftig i og med at de samtidig vil påføre framtidas generasjoner en tosporet jernbane i kulvert, som vil være «irreversibelt».

Børresen/Holm & co tviholder på kulvert gjennom byens livsnerve. For å gjøre sine ideer mer spiselige tar de for seg bærekraften ved Østbanen/Oslo S og parallellfører den med dagens Hamar stasjon. Nåværende stasjonsområde vil imidlertid bli alt for trangt, på grunn av storskala tilbringertjeneste, etc. Ved siden av all annen økende bil-, buss- og taxitrafikk. Dette vil dere altså at framtidas generasjoner skal slite med?

Anvender Jernbaneverket FNs bærekraftplan på Hamar? Definitivt ikke. JBV gir ikke uttrykk for å ville skjele verken til «usikkerhet», «risiko», «irreversible prosesser», dagens generasjon eller framtidas generasjoner. De vil ganske enkelt «overkjøre» byens befolkning med bru eller kulvert/blokker i strandsonen. Hvis en etterhvert innser at alternativ vest ikke går, må trasevalg øst være diskuterbart.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke