hacklink
18. sep
 
Kulverten ikke en mur 6-7 meter over bakken
.Det har i det siste vært noen innlegg der man har vært opptatt av sikten mot Mjøsa ved en kulvertløsning, og ord som «mur» er blitt brukt om det blir en kulvert.

Publisert: 25.okt.2018 13:13
Oppdatert: 25.okt.2018 13:16

I Bane NORs (BN) planprogram som ble presentert 28.9, ser de nå helt bort fra bru og foreslår ikke en ny bydel i Hamarbukta. Det som nå skal utredes for vesttraseen, tar utgangspunkt i tilleggsmeldingen fra 2017, hvor kulverten er senket 3,9 meter i forhold til forslaget fra 2016. Kulverttaket er i planen senket til 124,1 meter vest i Hamarbukta, og det høyeste punktet på taket ligger på 128,1 meter rett utenfor Håkonsgate. Der har Strandgata en høyde på 126,6 meter, så det er en liten overdrivelse å kalle dette en mur.

Vi har påpekt at det er fullt mulig å flytte plattformene tilbake der de ligger i dag. Det kan gi en ytterligere senking av kulverten på tre meter. I tillegg har vi foreslått å endre den vertikale kurvaturen nord for plattformene og slik senke kulverten enda en meter. Blir kulverten fire meter dypere, vil lokket i vestkanten av Hamarbukta komme 3–3,5 meter under sommervannstand.

Østover derfra stiger kulverten med to prosent, noe som tilsier at vi får et 150 meter bredt sund inn til Hamarbukta. Først ved et punkt rett utenfor Enggata vil det høyeste punktet på 128,1 meter komme. Herifra og inn mot nåværende stasjonsbygning vil kulverten være åpen med høyden 127,1 meter, med et glassgjerde rundt kanten. Det gjennomsiktige glasset hindrer i liten grad sikten mot Mjøsa.

Siktelinjene i BN sin figur kan da korrigeres ved å bytte ut Håkonsgate med Enggata, og i siktelinja fra Lierbakken vil kulverttaket komme på 125,5 meter, omtrent som Åttemetersplanet i dag. Rett utenfor Enggata, ved dagens undergang, vil kulverttaket ha sin største høyde 128,1 meter, 1,6 meter høyere enn Strandgata. Når de gamle sporene blir borte, vil sikten bli bedre enn før fra byen mot Mjøsa, og vi får en sammenhengende park/strandsone fra stasjonen til Furuberget.

I planprogrammet fra 28. september i år mener vi det går tydelig fram at dette er gjennomførbart. BN skriver i det første punktet at en «ytterligere senking av kulvert» skal utredes. Det skal også vurderes hvilken kvalitet lokket skal ha, og hvor langt en skal trekke det østover.

BN er redd for at en ytterligere senket kulvert kan bli dyrt, siden prisen øker når dybden økes. Vår mening er at en så dyp kulvert blir enklere å videreføre som tunell under byen siden en dyp tunell ikke så lett kommer i konflikt med bebyggelsen over.

De mulighetene som BN peker på i planprogrammet, bør kunne berolige dem som tror det blir en mur mellom byen og Mjøsa. Med en ytterligere senket kulvert vil Hamar både få en sentrumsnær stasjon og et traséalternativ som åpner byen mot Mjøsa, kanskje på en bedre måte enn i dag. Det bygger på byens historiske røtter, fyller ikke igjen Hamarbukta, men sikrer et varig vern av strandsonen.

Kan vi ønske oss noe mer?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke