hacklink
18. sep
Planlegging: Godt pedagogisk arbeid kommer ikke av seg selv, skriver de tre tillitsvalgte i Utdanningsforbundet.
Foto: Aleksander Andersen ,NTB scanpix
 
Kvalitet krever forberedte pedagoger
Flekkenga barnehage har svart oss i HA 15. januar. De er uenige i våre krav rundt arbeidstid for pedagoger i de kommunale barnehagene.

Våre krav kommer på bakgrunn av at mange pedagoger og styrere sier at tiden til planlegging ikke strekker til. Vi er enige i at det er avgjørende at barn møter kompetente voksne i barnehagen. Våre barnehagelærere har høy kvalitet og god kompetanse om barns individuelle behov og barns behov i gruppe.

Les også: Utdanningsforbundet, vi er ikke enig

Godt pedagogisk arbeid kommer imidlertid ikke av seg selv. Det blir ikke automatisk bedre barnehage av å ha flere voksne der. Det kreves mer. De må forstå gruppedynamikken som oppstår i akkurat denne barnegruppa.

Alle ansatte må sammen diskutere det de ser og det de opplever om enkeltbarnet og gruppa, for å få tak i helheten. Til dette trenger pedagogene tid, både individuelt og i fellesskap. Vi krever det fordi vi mener at all tid med barn blir bedre av at pedagogene har noe tid uten barn. Planleggingstiden er ikke til for barnehagelæreren, men for at barn skal få et kvalitativt godt tilbud -hver dag.

Vi er enige med dem i noe: Klokke definerer ikke kvalitet. Derimot vil nok avsatt tid til å planlegge, diskutere og evaluere arbeidet som gjøres i barnehagen gi bedre kvalitet. Barnehagestiftelsen KANVAS har i likhet med Flekkenga 50 prosent pedagoger. De har, i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus, utarbeidet en rapport etter omleggingen til flere pedagoger.

Rapporten viser at kvaliteten på det pedagogiske arbeidet ble positivt påvirket, og at barna fikk mer tid med fagfolk selv om begge pedagogene hadde planleggingstid. Rapporten viser også at motivasjonen økte hos alle ansatte, de fikk bedre faglig støtte og økt fokus på faglighet. De ansatte opplevde mindre stress, og sykefraværet gikk ned.

Flekkenga må gjerne harselere med at vi skal sitte på et kontor og planlegge samvær med barn. De må gjerne forsøke å fortelle at tid med barn forkastes som arbeidsmåte ved å kreve mer tid til planlegging. Vi har tro på at pedagogene og styreren sammen kan finne gode ordninger for når tiden tas ut. Flekkenga snakker om to kriterier for å være en høykvalitets barnehage. Vi mener at dette forenkler virkeligheten. Kvalitetsarbeid måles ut fra flere kriterier enn dette.

De mener også at økt planleggingstid nærmest fører til at pedagogen blir fraværende på avdelingen. Av en arbeidstid på 37,5 timer krever vi planleggingstid på seks timer, hvorav fire timer skal styres av den enkelte barnehagelærer. Resten av tiden skal være arbeid med barn. Barnehagearbeid er pedagogisk arbeid. Barnehagen er en pedagogisk virksomhet. Kvalitet krever forberedte pedagoger. Det vil gagne alle, særlig barna.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke