Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
Jernbane: Hamar stasjon, bokstavelig talt i sentrum for jernbanedebatten.Foto: Christian E. Bergheim
 
Jernbane: Lærer Hamar av sine feil?
Ansvaret for en havarert jernbaneprosess diskuteres friskt i HA og på sosiale medier.

Publisert: 05.apr.2018 13:42
Oppdatert: 05.apr.2018 14:03

Situasjonen nå er at parsellen Åkersvika – Hamar er skjøvet til etter 2029 med ferdigstilling en gang på 2030-tallet. Altså i beste fall rundt åtte til ti år senere enn opprinnelig planprogram vedtatt i 2015. Hamar er med andre ord kraftig nedprioritert, men mens noen søker trøst i at dobbeltsporet til Åkersvika «bare» er utsatt fra 2024 til 2026, kan Ringsaker feire at parsellen Brumunddal – Moelv blir ferdig i 2026.

Våren 2015 vedtok kommunestyret (KS) mot Venstres to stemmer, utredning av både kulvert og bru i vest i tillegg til korridorene midt og øst. Kort tid etter ble det klart at partier som har et flertall i KS ville skrote vest før utredningene forelå. Dette var feilslått strategi, som ga tydelige politiske signaler til sentrale myndigheter om en problematisk planprosess i Hamar. Dette resulterte i at dobbeltsporet som skulle ende i Hamar i 2024 ble nedprioritert i rulleringen av Nasjonal transportplan 2018–2029.

I HA 3. april forteller seksjonssjef Ove Skovdahl i Jernbanedirektoratet at det kan ta lang tid å bygge dobbeltsporet gjennom Hamar. I Moss og Drammen har lokal uenighet med sentrale myndigheter ført til mer enn 20 års utsettelse.

Det har ikke manglet på advarsler mot å starte krig med sentrale myndigheter. I HA 4. juni 2016 skrev sjefredaktør Carsten Bleness «Begge forslagene (midt og øst, vår kommentar) som kommunen selv har lansert, ble blankt avvist. Å forsøke å løfte dem fram igjen er det samme som å erklære krig mot Jernbaneverket.»

Les Carsten Bleness' lørdagskommentar 4. juni 2016.

Krigen mot BaneNor har så langt vært kostbar for Hamar fordi byutvikling som følger av jernbaneutbygging og avbøtende tiltak som blir bekostet av staten, forblir uavklart. Lovnader fra BaneNor om å doble arealene på Koigen er ett slik eksempel. En uavklart planprosess med båndlegging av eiendommer både i vest og øst er negativt for næringsvirksomhet og private. Kommuneplanen som behandles i kommunestyret 24. april, viser at uavklart trasévalg er svært negativt for byen.

Partiene Høyre og Venstre i Hamar har dokumentert manglende forståelse for hvordan sentrale myndigheter prioriterer og kommuniserer. Det samme gjelder aksjonsgrupper for en jernbanefri strandsone. Den misforståtte hyllesten av lokaldemokratiet på Skibladnerbrygga i valgkampen 2017 ser vi nå følgene av. Men lite tyder på at de har lært.

Fra HA 10. desember 2016 siteres: «Ordfører Einar Busterud mener at det er det beste at det blir bygget dobbeltspor forbi Hamar uansett trasévalg, også om staten skulle beslutte vest. Man kan jo ikke stoppe store infrastrukturutbygginger på grunn av lokal diskusjon. Samtidig med utbygging av dobbeltspor, må vi benytte anledningen til å gjøre det som er best for Hamar i tillegg, sier Busterud.»

Dette uttalte Einar Busterud i HA 10. desember 2016.

Busterud sitter med nøkkelen til en god ny planprosess med samarbeid og forståelse av ulike roller. Følger han opp det han uttalte til HA 10. desember 2016, vil det bidra til å sikre Hamars langsiktige interesser og behov. Vi ønsker ordføreren lykke til.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke