Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
UTBYTTE: Elever og lærer. Det trengs en holdningsendring til læring, skriver Gjertrud Nordal.
 
Læringsutbyttet i norsk skole
Læreren kunne i mange tilfeller trengt mer autoritet.

0
Publisert: 23.mar.2015 04:00
Oppdatert: 23.mar.2015 06:38

MENINGER

En helt vanlig time en helt vanlig skoledag. Læreren kommer inn i klasserommet to-tre minutter for seint. Etterfulgt av elever med ørepropper i ørene, mat i den ene hånda og mobilen i den andre, som heller ikke kommer tidsnok. Læreren ber elevene legge fra seg mobilen og maten og å ta ut øreproppene. Gjerne etterfulgt av argumenter som «men jeg er sulten», og «jeg venter en viktig telefon, kan ikke legge den i fra meg». Det kan ta opptil ett kvarter før alle uviktige diskusjoner er tatt og undervisningen kan starte.

Jeg er glad for at vi i Norge ikke behøver å kalle læreren vår for «mrs» eller «ms», men denne autoriteten kunne læreren i mange tilfeller trengt. Lærere må kunne være tøffe nok til å ikke ta alle mulige diskusjoner, men heller vise hvem som er sjefen. Det må være greit å ta fra elever mobilen dersom den er oppe i timen, og mange dårlige unnskyldninger burde avvises tvert og ikke diskuteres.

Dersom man møter opp til en time uten lærer, er det aldri snakk om å kontakte avdelingsleder eller rektor for å skaffe en vikar. Nei, for da betyr det fritime, og om du skulle velge å gå imot strømmen og likevel gjøre dette, da er du en festbrems. Vi trenger en holdningsendring. Ansvar for egen læring er en god tanke, men vi må ta innover oss at ikke alle elever er modne nok til det ansvaret.

Vi trenger ikke gratis skolemat eller skolefrukt, og heldagsskole er heller ikke løsningen. Det som derimot er et problem, er all tiden vi kaster bort på ting som ikke har noe med fag å gjøre i det hele tatt. All tid som blir brukt på unødvendig kverulering, diskusjoner og snikksnakk. Fem minutter av hver skoletime høres ikke så mye ut, men i lengden blir de fem minuttene svært høye tall.

Elever får ofte beskjed om å notere det læreren skriver på tavla. Problemet er at læreren ofte både skriver og snakker til elever som er opptatt med helt andre ting bak pc-skjermen sin. Skoledagen med PC på pulten består ofte for det meste av facebook, twitter og tetris. Det handler så absolutt ikke bare om fysisk tilstedeværelse, men også mentalt. Skulle læreren ført fravær ut ifra dette hadde fraværstallene vært drastisk høye. IKT i skolen er så absolutt ikke en dårlig ting, men det har gått litt for langt. Vi lurer oss selv til å tro at det er moderne undervisning. Sannheten er at PC-en stjeler tid og konsentrasjon.

Norge er det landet i verden som bruker mest penger på skole, til tross for dette er ikke resultatene så veldig mye å skryte av. Det snakkes mye om å gi mer penger til skole, men lite om hvor mye skattepenger som går til elever og lærere som ikke utnytter skoletiden på best mulig måte.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke