hacklink
18. sep
 
Langsomt og nesten lydløst

Publisert: 05.apr.2018 13:42
Oppdatert: 05.apr.2018 13:49

Et nyttig og interessant innlegg. Jeg sikter til redegjørelsen om jernbanen i HA 3. april. Det virket så balansert og fornuftig i motsetning til de mangfoldige innleggene fra vest og øst som fortsetter nesten daglig.

Les intervjuet med seksjonssjef Ove Skovdahl.

Resultatet av min egen fordypning i innlegget, er at en bruløsning kanskje er den gunstigste i det lange løp. De 8.000 underskriftene som nesten daglig rakker ned på motstandere av vest-alternativet burde kanskje tenke seg om en gang til.

Noe er iallfall klart for meg når det gjelder flertallsvedtaket. Det ene er at fuglereservatet vil bli tilintetgjort med en stasjon ved Vikingskipet. Det andre er at matjord vil bli ofret til fordel for en jernbanestasjon. Hva er da et alternativ?

Min egen konklusjon blir at kanskje er en bruløsning likevel det beste, det minst ødeleggende for boliger, det rimeligste, matjorden vil bli spart og fuglene vil kunne leve i fred. En bruløsning er antakelig også den som vil kunne bygges raskest og rimeligst.

En jernbanebru (en bru i det hele tatt) kan være vakker, og togreisende vil kunne se både byen og Mjøsa. De badende, båtfolket og de spaserende vil kunne bruke Mjøsa og stranden fra Hamar til Jessnes slik som i dag.

Stasjonen er vakker der den ligger i dag og en må ikke snakke om støy. Et tog på veg inn eller ut av en stasjon beveger seg langsomt og nesten lydløst.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke